Migawki

B5 Audi A4 [Typ 8D] 1995-2001
Audi A4, B5 [Typ 8D] (1995-2001)

Pierwsza generacja tego modelu Audi trafiła na rynek w 1994 roku. Samochód ten standardowo wyposażony był w benzynowe silniki o pojemności 1.6 (ADP, AHL, ARM, ANA, ALZ), 1.8 (ADR, APT, ARG, AVV), 2.4 (APZ, AMM, AGA, ALF, APS, ARJ, AML), 2.6 (ACZ, ABC) i 2.8 (AAH, ACK, APR, AMX, ALG) oraz diesle o pojemności 1.9 (AFF, 1Z, AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) i 2.5 (AFB, AKN), których moc przenoszona była na przednie koła.

Share this!
 

Tłumacz

English French German Polish Russian
20091023_1774540518_audip2.jpg

Audi Sport Quattro B2 Poleć znajomemu
Oceny: / 7
KiepskiŚwietny 
 
Odsłon 22583

Audi Sport QuattroAudi Quattro to rzadko spotykany w Polsce pojazd, jednak jego limitowana, powstala w nieco ponad 200 egzemplarzach, wersja Sport to prawdziwy rarytas. Jeden egzemplarz znajduje sie w naszym kraju. Jego wlasciciel, utytułowany kierowca rajdowy i wyscigowy, przez pietnascie lat marzyl o tym pojeździe. Marzenie to zrealizowal przed kilkoma laty. Audi zbudowane jest z kevlaru, ma naped na cztery kola i fabryczna moc 306 KM. Prezentowany pojazd ma 450 KM, ale to nie wszystko, co da sie wyciagnac z pieciocylindrowego silnika przy pomocy turbo – najmocniejsze rajdowe wersje mialy ponad 700 KM. W zeszłym roku upłyneło 25 lat od pierwszego wielkoseryjnego zastosowania napedu 4x4 w aucie osobowym. Pierwszym samochodem z tego typu napedem bylo własnie Audi.

 

Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro

Fanom sportow samochodowych nie trzeba tlumaczyć, czym byla rajdowa grupa B. To jeden z niewielu przykladow na to, jak daleko moga posunac sie producenci samochodow, jezeli ograniczenia w sporcie nie sa zbyt duze. Najmocniejsza klasa Rajdowych Samochodowych Mistrzostw swiata powstala w 1982 roku i stanowiza rozwiniecie grupy 4. Miedzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) dopusciza do udzialu w zawodach prototypowe konstrukcje, praktycznie nie ograniczajac ich mocy. Pierwszym autem homologowanym w grupie B byla szynna Lancia 037, wyposalona w umieszczony centralnie silnik i naped na tylne kola. Wiadomo bylo jednak, ze wiekszosć producentow siegnie po dopuszczony od 1979 roku naped 4x4. Rozpoczal sie karnawal niezwyklych konstrukcji o ogromnej mocy. Niestety pojazdy B-grupowe okazaly sie zbyt niebezpieczne i po wypadkach smiertelnych zabroniono startow najmocniejszym konstrukcjom. Karnawal przerodziz sie w kryzys w 1986 roku. W tym roku zgineli Henri Toivonen i jego pilot Sergio Cresto, ktorych Lancia Delta S4 w niewyjasnionych okolicznosciach wypad?a z trasy Rajdu Korsyki. Historia grupy B obfitowala w wiecej tragicznych wypadkow (rowniez z udziazem kibicow), pozostawiza po sobie jednak niezwykle auta. Stalo sie tak dzieki FIA, ktora wymagala od producentow, aby kalda B-grupowa „rajdowka” powstala przynajmniej w 200 seryjnych egzemplarzach. Dla wiekszosci auta takie jak Audi Sport quattro, Ford RS200, MG Metro 6R4, Peugeot 205 T16, Lancia 037, czy tez Delta S4, pozostana zawsze w sferze marzen. Sa jednak tacy, ktorym te marzenia udalo sie zrealizowac. Jednym z nich (i z tego, co nam wiadomo, jedynym w Polsce) jest Lech Koraszewski, ktory w Biedrzychowicach w wojewodztwie opolskim prowadzi warsztat tuningowy Audi.

Stworzone do rajdow.
Pomys? zastosowania w seryjnej produkcji napedu na cztery kola narodziz sie w Audi pod koniec lat 70. Wczesniej tego typu rozwiazanie produkcji Fergusona bylo stosowane co prawda w Jensenie 318 FF, ale jego produkcje trudno uznac za seryjna. Pomys? budowy popularnego auta z napedem na cztery kola pojawiz sie podczas zimowych testow w Finlandii, gdzie zaawansowane technicznie Audi przegrywaly z wojskowym VW Iltisem napedzanym na obie osie. Audi produkowalo ten samochod od 1967 roku z przeznaczeniem dla niemieckiej armii. W styczniu 1977 roku pojawiz sie pierwszy prototyp o oznaczeniu A1. Bylo to Audi 80 z napedem z Iltisa. Pierwszy test drogowy odbyl sie w listopadzie, zas pod maska A1 zamontowany zostal turbodoladowany pieciocylindrowy silnik pochodzacy z modelu 100 Turbo. W 1978 roku ten sam prototyp pojawiz sie na torze Hockenheim. Silnik A1 mial moc 160 KM, jednak mimo to czas uzyskany podczas okrazenia byl tylko niewiele gorszy od 240-konnego Porsche 928. Pod koniec 1979 roku za kierownica Audi 4x4 usiad? „latajacy Fin” Hannu Mikola. Po testach stwierdziz, ze tego typu rozwiazanie swietnie sprawdzizoby sie w rajdach.
Produkcyjny samochod pokazany zostal 4 marca 1980 r. w Genewie i nazywal sie quattro. Bylo to dwudrzwiowe auto zbudowane na bazie przednionapedowego modelu Coupe, pod ktorego maska pracowal 2,1-litrowy pieciocylindrowy silnik o mocy 200 KM.

Pierwszy quasi start mial miejsce w Rajdzie Algarve w Portugalii przed 26 laty (audi startowalo poza klasyfikacja, jako tzw. „zerowka”). Za kierownica rewolucyjnego auta (pierwszy raz w rajdzie pojawiza sie maszyna z napedem na obie osie) siad? Hannu Mikkola i wyprzedziz oficjalnego zwyciezce o 27 minut, notujac najlepsze czasy na 24 z 30 odcinkow specjalnych. Na rajdowych oesach Audi zagoscizo na dobre w 1981 roku (od lutego tego roku ruszyla produkcja quattro i mozna bylo uzyskac wymagana homologacje). W 1981 roku po raz pierwszy zdarzylo sie takze, ze kobieca zaloga wygrala rajd. Michèle Mouton i Fabrizia Pons jadac audi wywalczyly pierwsze miejsce w rajdzie Sanremo.
łacznie w 1981 roku Audi zwyciezylo w trzech rajdach i wywalczylo ostatecznie piate miejsce w klasyfikacji Mistrzostw swiata Producentow. Przyczyna takiego stanu rzeczy byly glownie awarie techniczne, z ktorymi musial borykac sie zespoł. Rok poźniej nie bylo już mocnego na Audi w klasyfikacji generalnej. W indywidualnej niestety byl – Walter Röhrl, ktory za kierownica tylnonapedowego Opla Ascona 400 zdobyl mistrzostwo. W 1983 roku Audi po raz pierwszy w historii wystawizo 360-konne (lub jak podaja niektorzy 380-konne) Audi Quattro w najmocniejszej grupie B. Firma wygrala indywidualna klasyfikacje (pierwsze miejsce dla Hannu Mikkola), przegrala tytuł mistrza producentow z w?oska Lancia 037. Stalo sie tak dlatego, ze Lancia walyla tylko ok. 960 kilogramow, a quattro mialo ich al 1100. Z kolei w 1984 roku Audi udalo sie zgarnac wszystko, jednak pod koniec sezonu okazalo sie, ze nadchodzi nowa konkurencja: B-grupowy Peugeot 205 T16.

Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro

Dziecko wyscigu zbrojen.
Sport mial byc przede wszystkim lzejszy. Najbardziej widocznym rezultatem tych dzialan byl zmniejszony o 320 mm rozstaw osi. Poczatkowo planowano nawet obciac quattro o 400 mm, jednak zachowania takiego prototypu byly zbyt nieprzewidyważne. Rownoczesnie ze zmniejszeniem rozstawu osi wydłużono nieznacznie przod pojazdu, dlatego rożnica w długosciach pomiedzy ur-quattro a Sportem wynosi tylko 240 mm.
Sport produkowany byl od konca 1983 do 1985 roku. łacznie powstalo 214 egzemplarzy Sport Quattro, z ktorych 164 sprzedano klientom. 19 z wyprodukowanych aut nigdy nie opuscizo fabryki (to w nich testowano rożne mniej lub bardziej smiaze rozwiazania techniczne), 20 trafizo do departamentu sportu (14 z nich zostalo „rajdowkami”), piec sprzedano pracownikom firmy, zas reszte przeznaczono na „dawcow” czesci zamiennych. Do dzisiaj przetrwaly 132 egzemplarze oryginalnego auta.

Rajdowe starty Sporta nie nalezaly do zbyt udanych. W 1985 roku 450-konne audi uleglo Peugeotowi zarowno w klasyfikacji generalnej, jak indywidualnej. W tym samym roku zaprezentowano szynna 600-konna ewolucje Sporta o nazwie S1, jednak wersja ta byla awaryjna i bardzo trudna w prowadzeniu. Rok poźniej Audi startujace tym samym modelem bylo dopiero szoste w „generalce”. Mimo rozwiazania grupy B Sport quattro nie zakonczylo swojego zycia – auto pojawizo sie w 1987 roku na szynnym wyscigu Pikes Peak w Kolorado. W „wyscigu do chmur” samochodem kierowal Walter Röhrl, ktoremu udalo mu sie ustanowić rekord. Byla to najmocniejsza blisko 700-konna wersja auta (nieoficjalnie mowi sie, ze miala nawet 750 KM, Audi podaje jednak, ze tylko okolo 600 KM, ale mierzone najprawdopodobniej po wyscigu). Producent pracowal już nad opzywowa wersja z centralnie umieszczonym silnikiem o mocy 1000 KM. Prototyp tego pojazdu mozna dzis ogladac w fabrycznym muzeum w Ingolstadt.

Prezentowany drogowy egzemplarz, jedyny w Polsce, kupiony zostal od hobbysty z Wielkiej Brytanii. Lech Koraszewski wymieniz sie z poprzednim wlascicielem za nowiutkie 400-konne Porsche 911 Turbo, musial jednak słono doplacić!

Unikatowy i pezen kantow.
Nadwozie Audi Sport Quattro wygladem bardzo przypomina swoich starszych braci: quattro i Coupe. Uwage zwraca przede wszystkim mniejszy rozstaw osi; oprocz tego mniejsze przednie lampy, kierunkowskazy, wiecej wlotow powietrza do silnika i inna atrapa chlodnicy, z tylu zas brak wypukzych znaczkow firmowych. Lekko przerosniete boczne błotniki (150 mm szerzej niz w Coupe) to niemal typowa cecha wszystkich modeli s?użacych do homologowania „rajdowek”.

Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro

  Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro

Technologia kosmiczna.
Samonosne nadwozie Audi nie wyglada na tak nowoczesne, jakim jest w rzeczywistosci. Podstawowym budulcem karoserii jest kevlar. Gdy popatrzymy pod sporym katem na nadwozie pojazdu, widac nawet fakture tego materialu. Jedynie boczne drzwi maja stalowe profile wypełnione aluminium. Wersja drogowa według danych producenta walyla w zaleznosci od wyposazenia od 1,2 do 1,3 tony, jednak rajdowa tylko 970 kg.

Sportowiec.
Jezeli jestes mizosnikiem stylu lat 80-tych, zakochasz sie we wnetrzu Sporta. Kanciasta deska rozdzielcza i klasyczne sportowe siedzenia obszyte, podobnie jak cala kabina, czerwono-czarna skora to wyjatkowo piekny widok. Niestety autem moga podrożowac tylko dwie osoby. Jest ono teoretycznie rejestrowane na cztery osoby, jednak z uwagi na zmniejszenie rozstawu osi, pomiedzy oparciami przednich foteli a poczatkiem siedziska tylnej kanapy nie ma w ogole miejsca.
Przednie sportowe fotele Recaro zapewniaja bardzo dobre trzymanie boczne. Duzym plusem jest takze mozliwosć ich regulacji, ktora ma al szesć zakresow. Standardowo pasy auta sa trzypunktowe, producent przewidzial jednak punkty mocowania dla wyczynowych wielopunktowych szelek.

Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro

Deska rozdzielcza ma dwa duze centralne zegary: predkosciomierz i obrotomierz. Pierwszy z nich moze spowodowac szybsze bicie serca, poniewal wyskalowano go al do 300 km/h!. Seryjne Sport nie osiagalo takiej predkosci (fabryczne dane mowia o 250 km/h), jednak byl to przeciez model, na ktorego bazie budowalo sie B-grupowe 600-konne „rajdowki”. Miedzy predkosciomierzem i obrotomierzem znajduje sie wskaznik cisnienia doladowania turbosprezarki. Po bokach umieszczono wskazniki ladowania akumulatora i poziomu paliwa. Dodatkowych informacji potrzebnych kierowcy moze dostarczyć centralna konsola, na ktorej znalazzy sie wskazniki informujace o cisnieniu i temperaturze oleju oraz o temperaturze cieczy chlodzacej. Ponizej znaleźć mozna wylacznik seryjnego ABS-u. Jest to zrozumiaze w rajdowym aucie, w ktorym mozliwosć wylaczenia elektronicznych protez pozwala na lepsze dozowanie sizy hamowania. Obok przelacznikow znajdziemy wajche blokujaca centralny dyferencjal.

Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro

Prezentowane auto ma manualna klimatyzacje. Oszczednosci w wadze szukano jednak w mechanizmie sterowania bocznymi szybami, ktore otwierane sa zwyklymi korbkami.

Ewolucyjny potwor.
Sport quattro napedzane jest pieciocylindrowym rzedowym silnikiem o pojemnosci 2133 ccm. Czesć samochodow miala blok zbudowany z aluminium (rajdowe S1 rowniez z magnezu), jednak nie byly one tak odporne jak zwykle zeliwne bloki. Taki znajdziemy w prezentowanym egzemplarzu. Audi ma 20 zaworow („zwykle” quattro otrzymalo po cztery zawory na cylinder dopiero w 1989 roku), ktorymi steruja dwa walki rozrzadu, napedzane kolami zebatymi. ?rodzem mocy jest chlodzona olejem turbosprezarka KKK 26. Zabudowano ja po prawej stronie motoru, stosunkowo nisko, tak by zniwelowac efekt „turbodziury” Producent odpowietrzal silnik przy pomocy tzw. „odmy”. W porownaniu ze standardowym quattro Sport ma wieksza chlodnice wody, ktora z koniecznosci umieszczono pod katem. Caloscia steruja dwa komputery; jeden odpowiada za wtrysk, drugi za zapłon.

Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro

Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro

Standardowo Sport dysponowal moca 306 KM. W prezentowanym egzemplarzu wlasciciel przeprowadziz szereg modyfikacji, ktore pozwolizy na zwiekszenie mocy al do 450 KM. Skrzynia biegow w audi Sport pochodzi z wersji Coupe, jednak jej konstrukcja zostala wzmocniona. Wiekszosć egzemplarzy, podobnie jak prezentowany, miala pieciobiegowe przekladnie. Audi wytwarzalo jednak takze szesciobiegowe skrzynie z dodatkowa chlodnica oleju. Wersje wyczynowe mialy przycisk umieszczony w lewarku, ktory zastepowal pedal sprzegła (produkcji Kruge).

Naped przenoszony jest na wszystkie kola za pomoca centralnego dyferencjazu Torsem zaopatrzonego w blokade, ktory znajduje sie w skrzyni biegow. Moment obrotowy przekazywany jest w proporcjach 50/50 na przednia i tylna os.

Auto ma w pełni niezalezne zawieszenie kol typu McPherson, ktorego wysokosć mozna regulowac. Tylne zawieszenie pojazdu jest takie samo jak przednie, tyle ze obrocono je o 180 stopni. Dzieki temu wszystkie wahacze wykonane z chromo-molibdenu sa wzajemnie wymienne.

Trudny do znalezienia.
Samo odnalezienie ktoregos z ocalalych egzemplarzy Sporta nie jest prostym zadaniem. Cena nie jest niska. Na jednej z brytyjskich aukcji czerwone drogowe auto sprzedano niedawno za 43 tys. funtow. Egzemplarze w idealnym stanie moga jednak kosztowac ponad 50 tys. funtow. Rajdowe potwory sa jeszcze droższe – w sieci znaleźlismy ogloszenie sprzedaly quattro S1 za 195 tys. euro. Auto to wymaga jednak drobnego wkladu finansowego. Drogie sa takze kevlarowe czesci nadwozia do Sporta. Poszycie tylnego błotnika kosztuje prawie 38 tys. zł, przednia maska al 60,5 tys., klapka wlewu paliwa prawie 6,5 tys. zł. Kosztowne sa takze czesci mechaniczne.

 Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro

  Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro

Audi Lecha Kraszewskiego, mimo wieku, w dalszym ciagu dysponuje niesamowitymi osiagami. Już seryjne przyspieszenie tego modelu byloby godne wspołczesnego auta sportowego. Po przerobkach pierwsza setka na liczniku pojawia sie po okolo trzech sekundach! Audi ma oczywiscie stara dobra „turbodziure”, poczatkowo przyspieszenie nie jest oszalamiajace, jednak po przekroczeniu okolo 3 tys. obrotow pojazd zmienia swoje oblicze i brutalnie wgniata ciala pasazerow w fotele. Podczas krotkiej przejażdżki po kretych drogach Opolszczyzny, mozna sie przekonac, jaki potwor musial drzemac w B-grupowych „rajdowkach”.
 Aktualnie Lech Koraszewski buduje kolejna, tym razem rajdowa wersje Sport Quattro. Pojazd ma miec ponad 570 KM. byc moze już w tym roku zobaczymy go w klasie historycznej w wyscigach gorskich.

Dane techniczne:
/Audi Sport Quattro - seria (prezentowane auto)/


Nadwozie: samonosne, dwudrzwiowe, czteroosobowe
Wymiary: długosć 4164 mm; szerokosć 1803, wysokosć 1345, rozstaw osi 2204 mm
Waga: od okolo 1200 do 1300 kg
Silnik: 5-cylindrowy, rzedowy, turbodoladowany o pojemnosci 2133 ccm
Moc: 306 KM przy 6700 obr./min (450 KM)
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm przy 3700 obr./min (480 Nm przy 5500 obr./min)
Naped: 4x4
Skrzynia biegow: manualna 5-biegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s (3,2 s)
Predkosć maksymalna: 250 km/h (okolo 300 km/h)
?rednie spalanie benzyny 98 na 100 km: 15,9litrow
Zawieszenie: niezalezne
Hamulce: tarczowe
Rozmiar kol: 225/60VR 15
Liczba wyprodukowanych sztuk: 214
Cena nowego (1983 rok): 155 tys. niemieckich marek

Okiem wlasciciela:
Lech Koraszewski, utytułowany zawodnik rajdowy i wyscigowy:
- Od wielu lat jestem sympatykiem Audi. Zaczazem startowac samochodami tej marki w latach 80. i w dalszym ciagu jestem im wierny. Teraz na Audi w wyscigach gorskich startuje moj syn Jacek. Pasjonuje sie sportem samochodowym i mam ogromny sentyment do B-grupy. Marzenia udalo mi sie zrealizowac przez przypadek, po prostu nadarzyla sie okazja. Poprzedni wlasciciel audi szukal samochodu, ktorym moglby wystartowac w wyscigach, a ja akurat miałem Porsche. Sport bardzo rzadko opuszcza garal, jednak dzieki jeździe nim mam bodziec do dalszej aktywnej pracy. Nie zamienizbym tego samochodu naladen inny i nie mam zamiaru go sprzedac. Miazem już propozycje z Niemiec i Finlandii, jednak odmowizem. Uwielbiam jego spartanskosć, wyglad i osiagi.

tekst: Adam Włodarz - fot. Adam Włodarz, Audi
źródło: www.weteranszos.pl


Właścicielem prezentowanego modelu Audi jest pan Lech Koraszewski, utytułowany zawodnik rajdowy i wyscigowy. Chcemy jeszcze przedstawic skany artykułow o powyższym Audi Sport Quattro B2 znalezione na stronie internetowej pana Koraszewskiego.

Audi Sport Quattro  Audi Sport Quattro Audi Sport Quattro

źródło: www.koraszewski.com

  • A tu mozecie zobaczyć prototyp Audi Sport Quattro ktory zrobil pan Koraszewski >> LINK
  • Zapraszamy rowniez do dyskusji na naszym forum >> LINK


Share this!

Cytuj artykuł na swojej stronie Ulubione Powiadom znajomego Dodaj do del.icio.us



Komentarze użytkowników (1) RSS feed komentarz
Wystawiony przez Astaroth, z 23-10-2009 01:06, , Zarejestrowany
1. Audi Sport Quattro B2
jestem pod wrażeniem, piękna maszyna ;)
 
» Poinformuj administratora o tym komentarzu
» Odpowiedz na komentarz...

Dodaj swój komentarz



mXcomment  © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
następny artykuł »

Ulubione

 
 

Ankieta

Na jakim paliwie jeżdzisz
 

Logowanie






Nie pamiętasz hasła?
Zarejestruj się!

Gościmy

Odwiedza nas 1 gość

Kolporter RSS

Statystyka

Użytkowników: 6407
Artykułów: 120
Adresów: 9
Odwiedzających: 4234333

Ostatnio komentowane

Slogan Audi "Przewaga dzięki...
albo Audi albo nic ;)
08/09/13 13:25 Więcej...
przez Astaroth

Na cześć Sport S1 Quattro
To będzie to - marzenie każdego AUDI...
09/01/11 11:44 Więcej...
przez wojtek_gtx

Jak usunąć rysy z lakieru...
Świetny opis tego całego lakierowania...
04/01/11 20:18 Więcej...
przez kamila666

B8 Audi A4 [Typ 8G]...
codziennie mam okazje ogladać jedną w...
05/11/09 11:23 Więcej...
przez szynszylek

Auto używane: Audi 80 B4
80 pamietam jeszcze z dzieciństwa....
05/11/09 11:14 Więcej...
przez szynszylek

Polecamy


www.Auto.pl - Auto Giełda Samochodowa - internetowa autogiełda - darmowe ogłoszenia - samochody używane

VAG Łódź

Bulterier Forum