Pierwsza generacja tego modelu Audi trafia na rynek w 1994 roku. Samochód ten standardowo wyposaony by w benzynowe silniki o pojemnoci 1.6
(ADP, AHL, ARM, ANA, ALZ), 1.8 (ADR, APT, ARG, AVV),
2.4 (APZ, AMM, AGA, ALF, APS, ARJ, AML), 2.6 (ACZ, ABC)
i 2.8 (AAH, ACK, APR, AMX, ALG)
oraz diesle o pojemnoci 1.9 (AFF, 1Z, AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) i 2.5 (AFB, AKN),
których moc przenoszona bya na przednie koa.
Sercem kadego samochodu jest silnik, który przetwarza energi w ruch. Aby móg dziaa i mia on wyduon ywotno - niezbdny jest olej silnikowy, czyli substancja smarujca i polizgowa dla wntrza silnika.
Temat olejów samochodowych zawsze wzbudza wród kierowców wiele emocji i nieporozumie. Na rynku istnieje bowiem wiele produktów, wyrónia si przy tym rodzaje olejów, które róni si waciwociami.
Rozprawmy si z powszechnymi wród kierowców pogldami na temat stosowania olejów silnikowych.
Wspóczesne oleje nadaj si zarówno do silników benzynowych, jak i do diesli - FAKT
Wikszo najnowszych olejów mona stosowa i w silnikach benzynowych, i w wysokoprnych. Wybierajc taki produkt trzeba jedynie sprawdzi, czy ma "dopuszczenia" zgodne z instrukcj obsugi samochodu, lub czy spenia wymagania konkretnego silnika ("Long life", filtr czstek staych, pompo-wtryskiwacze itp.). Wiele wspóczesnych olejów ma szerokie spektrum zastosowa, std jeden produkt moe by polecany w kilku kategoriach.
Czarny kolor oleju silnikowego wskazuje na jego zuycie - MIT
W silnikach wysokoprnych nowy olej zmienia barw na czarn ju po przejechaniu kilkuset kilometrów. Wynika to z faktu, e miesza si z drobinami sadzy. Jego jako nie ulega jednak pogorszeniu. Naley go zmieni dopiero po przebiegu wskazanym przez producenta auta. Jeli nie ma si takich informacji, a samochód nie jest wyposaony w kontrolk przypominajc o terminie wymiany oleju, olej naley wymieni po przebiegu 12-15 tys. km. Niektóre oleje silnikowe, np. Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W-40, maj od nowoci czarny kolor, poniewa zawieraj dodatek dwusiarczku molibdenu.
W starych silnikach trzeba przej z oleju syntetycznego na mineralny - MIT
Jeeli samochód od nowoci jest eksploatowany na oleju syntetycznym, to nie warto zmienia oleju na inny. W przypadku niektórych jednostek zastosowanie taniego oleju mineralnego moe wrcz drastycznie pogorszy prac silnika, np. zatka samoregulatory luzu zaworowego. Zastpienie oleju syntetycznego pósyntetycznym lub mineralnym mona rozway tylko wtedy, kiedy producent samochodu dopuszcza tak moliwo w instrukcji obsugi.
Oleju mineralnego nie wolno zastpi olejem syntetycznym, bo silnik si zatka - MIT
Moemy zmienia olej syntetyczny na mineralny i odwrotnie pod warunkiem, e lepko w obu olejach bdzie taka sama lub producent pojazdu wyranie tego nie zabroni. Przed tym zabiegiem warto zastosowa jak pukank do silnika, lub wymieni nowy olej syntetyczny po przejechaniu tysica kilometrów (oczywicie razem z filtrem). Bardzo dobrym pomysem jest zastosowanie jakiego oleju przejciowego, np. pósyntetycznego.
Olej ma wpyw na zuycie paliwa -FAKT
Stare, mineralne oleje stawiaj wikszy opór ruchomym elementom silnika, a to przekada si na wysze zuycie paliwa. Nowoczesny olej syntetyczny ma wpyw na zmniejszenie zuycia paliwa.
Jedc delikatnie mona wymienia olej rzadziej ni wskazuje to ksika serwisowa - MIT
Nawet najlepszy olej starzeje si - jego dodatki uszlachetniajce trac swoje waciwoci. Zuycie oleju zaley zatem nie tylko od sposobu jazdy i od przebiegu, ale take od czasu.
Silnik z turbosprark podczas pracy musi zuywa olej silnikowy - FAKT
Jednostki turbodoadowane zuywaj minimalne iloci oleju silnikowego. Zuycie to zwiksza si wraz z przebiegiem. Kiedy midzy wymianami trzeba dolewa wicej ni litr oleju, a instrukcja obsugi samochodu nie dopuszcza takiego przypadku, naley uda si do mechanika i rozway konieczno regeneracji turbosprarki. Lekcewaenie znacznych ubytków moe prowadzi do zatkania katalizatora lub filtra czstek staych.
Skrócenie okresu midzy wymianami oleju z 30 tys. km do 15 tys. km wydua ywotno silnika -FAKT
Jest to moliwe. Producenci ze wzgldów ekologicznych wyduyli okresy midzy wymianami oleju w silnikach wysokoprnych aut osobowych z 15 do 30 tys. km. W niektórych samochodach z czujnikiem jakoci oleju midzy wymianami mona przejecha jeszcze wicej (w sprzyjajcych warunkach), ale skrócenie interwau midzy wymianami jest dla silnika korzystne. Oleje do wyduonych przebiegów midzy wymianami ("Long life") maj podwyszon wytrzymao i s z tego powodu drosze, ale nic nie zastpi regularnej, czstej wymiany oleju.
Dolewanie dodatków do olejów nie ma adnego sensu - MIT
Dodatki mog zmniejszy wspóczynnik tarcia, potrafi zregenerowa zniszczone uszczelnienia, a nawet wyciszy prac hydraulicznych popychaczy. Producenci najlepszych olejów nie s w stanie przewidzie ostatecznego zastosowania danego produktu, a dolewanie wszystkich moliwych dodatków na linii produkcyjnej mija si z celem. Z tego wanie wzgldu dodatek do oleju w przypadku silnika z duym przebiegiem lub do jednostki w aucie wyczynowym moe si przyda. Trzeba pamita, e w instrukcjach obsugi niektórych nowszych samochodów znajduj si zakazy stosowania jakichkolwiek dodatków do silnika. W takim wypadku naley stosowa si do wskaza producenta pojazdu lub omówi kwesti zastosowania dodatku w ASO. Moe si równie zdarzy, e olej zalecany przez producenta auta zawiera ju okrelony pakiet dodatków, których dublowanie nie ma sensu.
Popularny olej markowego producenta jest lepszy od najwyszej jakoci oleju producenta nieznanej lub poledniej marki - MIT
Podstawowe parametry oleju s opisane w jego charakterystyce na przedniej lub tylnej czci opakowania. Jest to klasa jakoci, klasa lepkoci i ewentualnie tzw. dopuszczenia producentów silników. Marka oleju ma w tym wypadku znaczenie drugorzdne. Mark producenta oleju mona si sugerowa dopiero wtedy, kiedy porównuje si dwa oleje o identycznych lub podobnych parametrach.
Olejów nie wolno miesza - MIT
Wspóczesne oleje silnikowe s ze sob mieszalne. W sytuacji podbramkowej mona uzupeni olej w silniku dowolnym innym. Jeli jednak ma on inne parametry ni ten, który by wlany wczeniej, waciwoci jakociowe mieszaniny ulegn pogorszeniu. Z tego wzgldu po zakoczeniu podróy naley wymieni olej na nowy o odpowiednich parametrach.
Sprawny silnik benzynowy moe zuywa litr oleju na 1000 km - FAKT
Nawet fabrycznie nowe samochody mog zuywa tyle oleju - jest to zwykle zaznaczone w instrukcji obsugi auta.
Podczas dobierania oleju do silnika, wystarczy kierowa si podziaem na oleje mineralne, pósyntetyczne i syntetyczne - MIT
Waciwoci oleju okrelaj takie parametry jak klasa jakoci (np. ACEA C3) i klasa lepkoci SAE (np. 10W-40), a take tzw. norma producenta lub dopuszczenie producenta (np. VW 505.01). W przypadku nowoczesnych silników wanie ten ostatni parametr nabiera kluczowego znaczenia, poniewa dotyczy przydatnoci oleju do jednostek z pompowtryskiwaczami (VW 505.01, 506.01, 507.00 lub Forda M2C917-A). Z oznacze oleju moe wynika take przydatno oleju do silnika z filtrem czstek staych lub do trybu "Long life".