Pierwsza generacja tego modelu Audi trafia na rynek w 1994 roku. Samochód ten standardowo wyposaony by w benzynowe silniki o pojemnoci 1.6
(ADP, AHL, ARM, ANA, ALZ), 1.8 (ADR, APT, ARG, AVV),
2.4 (APZ, AMM, AGA, ALF, APS, ARJ, AML), 2.6 (ACZ, ABC)
i 2.8 (AAH, ACK, APR, AMX, ALG)
oraz diesle o pojemnoci 1.9 (AFF, 1Z, AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) i 2.5 (AFB, AKN),
których moc przenoszona bya na przednie koa.
Po sukcesach Audi R8, R10 TDI i R15 TDI przyszed czas na zmian modelu. Najnowsz broni jest demonicznie wygldajce R181). W tym tekcie postaram si przybliy sylwetk bolidu z Ingolstadt oraz poda kilka ciekawych informacji na temat jego konstrukcji.
Najnowsze dzieo Audi zastpuje model R15 TDI Plus, a waciwie R15 TDI Plus Plus, bo taki pojawi si jeszcze na torach na pocztku przyszego roku. R18 to pierwsze zamknite Audi (pomijam Bentleya) od czasów R8C, a do tego wyglda bardziej demonicznie ni Bentley Speed 8. Firma nie chciaaby jednak nawizywa do „sukcesów” R8C (powane problemy z aerodynamik i skrzyniami biegów, w efekcie nieukoczone Le Mans 1999).
Wóz zosta oczywicie zbudowany zgodnie z nowym regulaminem ACO (L'Automobile Club de l'Ouest) obowizujcym na 2011 rok. Najwaniejszymi zmianami regulaminowymi w porównaniu z poprzednimi regulacjami technicznymi s wprowadzenie zamknitych nadwozi oraz zmniejszenie silników.
Aby spenia te wymogi, Audi zaprojektowao nowe nadwozie typu coupé. W konstrukcji podwozia i nadwozia dominuje wókno wglowe (ale s te inne materiay – o czym bdzie póniej). W przeciwiestwie do aut innych producentów monocoque R18 jest jednoczciowy. O ile konkurencja czsto spaja gór i dó za pomoc nitów, to Audi zdecydowao si na klejenie. Klejenie zapewnia tutaj zmniejszenie wagi oraz zwikszenie sztywnoci konstrukcji.
Spogldajc na auto, bez wnikania w szczegóy, mona znale kilka nowych rozwiza. Wród nich s: petwa biegnca od kabiny do wspornika tylnego skrzyda (wymóg regulaminowy), podwójne drzwi, w których otwiera si tylko górna cz (wzorem Peugeota) oraz przednie koa tych samych rozmiarów co tylne.
W tym roku Audi wykorzysta przednie wiata wykonane cakowicie w technologii LED. W reflektorach znajduje si pas diod uoony w liczb „1”. Ma ona nawizywa do historycznego logo Audi. Mona te si dopatrzy odniesienia do obecnej pozycji Audi w Le Mans, bo przecie wozy wystartuj z pierwszymi numerami.
Za napd R18 bdzie odpowiada 6-cylindrowy, widlasty silnik z zaponem samoczynnym („diesel”) o objtoci 3,7 l. Jednostka ma oczywicie bezporedni wtrysk paliwa typu common rail. Silnik ma wspópracowa z dwiema turbosprarkami (cho pojawiaj si take spekulacje, e by moe bdzie jedna). Moc bdzie przekazywana przez nowo opracowan 6-biegow skrzynk biegów na tylne koa.
Prace nad R18 rozpoczy si ju w 2009, a po raz pierwszy wóz pojawi si na torze w listopadzie tego roku.
Pierwsze powaniejsze jazdy R18 odbdzie w kwietniu przyszego roku podczas eliminacji wstpnych do 24 H Le Mans 2011, a oficjalny debiut wycigowy planowany jest na 6-godzinny wycig w Spa-Francorchamps 8 maja 2011.
1) Nazw „R18” podaj za stron Audi. Dziwi, e nie ma w niej „TDI”.
Technika
Wymiary
Na podstawie tego, e tylne koo moe mie maksymaln rednic zewntrzn wynoszc 710 mm, oszacowaem wymiary R18. Wóz ma okoo 4,5 m dugoci, 2 m szerokoci i 1,1 m wysokoci, a jego rozstaw osi wynosi mniej wicej 2,9 m. Oczywicie wyniki s szacunkowe i z pewnoci róni si od rzeczywistoci, ale mona mie przynajmniej pewien pogld na wymiary auta.
wiata
Audi zdecydowao si na budow wiate przednich w technologii LED. Diody s mniej prdoerne ni zwyke arówki, daj wiato zblione barw do dziennego, a granica midzy wiatem a cieniem jest wyraniejsza. Tylne wiata LED to ju adna nowo.
Przedni spojler
Krawd przedniego spojlera (i by moe pyta dyfuzora z przodu) wykonana jest z aluminium. Audi twierdzi, jego ich wozy s bardzo wraliwe na zmiany aerodynamiczne z przodu. Takie zmiany pojawiaj si w przypadku uszkodzenia spojlera, a podobno atwo t cz „ukruszy”. By moe chodzi o to, e elementy aluminiowe s na tyle elastyczne, e przy uderzeniu (np. w wir) co najwyej si wygn.
Moe by te bardziej prozaiczny powód. Terminy goni, a wykonanie elementu z kompozytu wymaga formy, na której wykonanie potrzeba czasu i pienidzy. Dodatkowo kada zmiana w ksztacie spojlera powoduje, e trzeba zrobi now form i znowu uksztatowa spojler. Aluminium jest taszym i atwiejszym w obróbce materiaem.
Kolejny atut jest taki: poniewa czci z aluminium s cisze od kompozytowych, to nisko umieszczone aluminiowe elementy obniaj rodek cikoci i daj moliwo balansowania rozkadem mas na osie.
Dwa elementy aerodynamiczne z przodu
Wedug regulaminu z przodu mona stosowa dwa elementy aerodynamiczne, co Audi oczywicie robi (przedni spojler i przednie skrzydeka). Ciekawe, czy i w R18 znajd si elementy, których zgodno z regulaminem bdzie mona kwestionowa, tak jak byo to w R15 TDI? Pytanie, co kryje si w bolidzie w obszarze zaznaczonym czerwonym „kókiem” na poniszej ilustracji?
Przedni dyfuzor
Craig Scarborough zaproponowa na rysunkach, jak moe by uksztatowany przedni dyfuzor. Ten element niweluje si non na przedniej osi.
Wlot w nosie
Ten wlot ma pono suy wentylowaniu kabiny kierowcy. Ale… mona sobie wyobrazi, e mógby posuy jako wlot do kanau F. Ten kana koczyby si otworem w „abdziej szyi”.
Redukcja cinienia
W czasie szybkiej jazdy w okolicach przednich kó gwatownie ronie cinienie. eby je obniy, stosuje si „tark” na botniku i wyloty tu za przednim koem.
Botniki przednie
Przednie botniki s znacznie szersze ni w R15 TDI. Powód? Audi wzorem Acury zdecydowao si na uycie tylnych kó z przodu. Wad jest ich wiksza waga, czyli wiksza masa nieresorowana. Pojawi si te wiksze siy w ukadzie kierowniczym. Do zalet naley zaliczy moliwo zwikszenia docisku przedniej osi.
R15 TDI generowao tak duy nacisk na przednie koa, e auto „zerao” w przyspieszonym tempie przednie opony. Tylna opona jest grubsza i wytrzymalsza. Poza tym szersze „gumy” zwikszaj mechaniczn przyczepno bolidu do nawierzchni.
Botniki tylne
Tylne botniki maja zdecydowanie inny ksztat ni te stosowane w R15 TDI. S bardziej opywowe. Dla porównania zdjcie poniej przedstawia Audi R15 TDI Plus.
Wlot na dachu
W R18 Audi usuno wloty powietrza sprzed tylnych botników i umiecio jeden wlot nad kabin kierowcy. Na zdjciu R15 TDI (powyej) wida wloty przed tylnymi botnikami.
Petwa
Zgodnie z regulaminem Audi wyposayo R18 w petw stabilizujc tor jazdy. Gdy wóz porusza si na wprost z du prdkoci, wokó petwy tworzy si obszar wysokiego cinienia zapobiegajcy oderwaniu kó od podoa w przypadku polizgów.
abdzia szyja
Tak zwana abdzia szyja zostaa zintegrowana z petw i skada si teraz z jednego, a nie dwóch wsporników, jak byo w R15 TDI Plus.
Tylny spojler
Tylne skrzydo znajduje si zaskakujco nisko. Jak wida na zdjciach, boczne wsporniki kocz si duo wyej.
Drzwi
Wzorem Peugeota Audi zastosowao podwójne drzwi, w których otwiera si tylko górna cz z szyb. Zalet jest wiksza sztywno konstrukcji. Takie rozwizanie stosowano ju w przeszoci np. w Peugeotach 905B.
Silnik
Jednostka napdowa o objtoci 3,7 l ma wytwarza okoo 550 KM. Te 550 KM to okoo 150 KM mniej ni ma R15 TDI Plus. Wniosek? R15 TDI ma okoo 700 KM. Zreszt samo Audi, podajc dane techniczne, pisao w notce prasowej o R15 TDI, e moc silnika to „ponad 600 KM” – czyli 700 KM.
W R18 bdzie mniej przede wszystkim ze wzgldu na obnienie objtoci skokowej. Zakadajc, e sprawno ukadu napdowego to okoo 92–94%, to moc na koach powinna wynosi w granicach 510 KM.
Rura wydechowa
Rura wydechowa zostaa uksztatowana w trójkt i umieszczona centralnie pod pokryw silnika. Dziki takiemu jej uksztatowaniu udao si obniy „mask” silnika. Moliwe, e ma to zwizek z aerodynamik tyu (co na ksztat tegorocznych „wydechów” w bolidach F1).
Docisk aerodynamiczny
Na poniszym zdjciu wida ciekawe rzeczy. Na prawym ekranie podane s interesujce parametry. Panowie z pewnego technicznego serwisu twierdz, e s to „goe” wspóczynniki oporu powietrza oraz si unoszenia na kadej z osi, które po przemnoeniu przez odpowiednie powierzchnie odniesienia daj cx (cd) = 0,47 oraz cz (cL) = -1,88 (co oznacza, e sia unoszca jest skierowana w dó, czyli samochód jest dociskany).
Przyjmujc, e powierzchnia czoowa bolidu to 1,8 m2, oszacowali oni, e przy okoo 320 km/h sia oporu powietrza bdzie wynosi ok. 4200 N, natomiast sia docisku okoo 16600 N, przy czym 53% siy docisku skierowane bdzie na o przedni. Czyby wypyny tajne dane?
Wtpi. Myl (zreszt jak i autorzy analizy tego „przecieku”), e Audi wiadomie ujawnio te informacje i e maj one niewiele wspólnego z prawd. Wszystko po to, aby zmyli konkurencj. Nie do pomylenia jest przecie, eby podstawowe dane o samochodzie przedstawia w tak jawny sposób rywalom.