Pierwsza generacja tego modelu Audi trafia na rynek w 1994 roku. Samochód ten standardowo wyposaony by w benzynowe silniki o pojemnoci 1.6
(ADP, AHL, ARM, ANA, ALZ), 1.8 (ADR, APT, ARG, AVV),
2.4 (APZ, AMM, AGA, ALF, APS, ARJ, AML), 2.6 (ACZ, ABC)
i 2.8 (AAH, ACK, APR, AMX, ALG)
oraz diesle o pojemnoci 1.9 (AFF, 1Z, AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) i 2.5 (AFB, AKN),
których moc przenoszona bya na przednie koa.
Historia Audi jest nierozerwalnie zwizana z histori caej motoryzacji, któr ta niemiecka marka wspótworzya od samego pocztku. Firm Audi zaoy August Horch (1868-1951). Nazwa powstaa przez przetumaczenie jego nazwiska z jzyka niemieckiego na acin.
Historia przedsibiorstwa Audi siga 1899 roku, kiedy to August Horch (1868-1951) zaoy w Kolonii przedsibiorstwo Horch. Potem przeniós zakad w 1904 do Zwickau. Po kopotach finansowych w 1909 odszed ze spóki i zaoy nowe przedsibiorstwo. Poniewa z nowym przedsiwziciem nie móg ju czy swojego nazwiska, nazwa j przez przetumaczenie zwrotu "hör zu!" na acinskie "audi". W 1932 przedsibiorstwo Audi czc si z zakadami Horch, Wanderer i DKW wchodzi do spóki Auto Union, której logo (cztery przeplatajce si piercienie, symbolizujce czterech udziaowców spóki) jest do dzisiaj uywane przez Audi.
Cztery piercienie s znakiem rozpoznawczym jednego z najstarszych producentów samochodowych w Niemczech. Symbolizuj one dokonane w roku 1932 poczenie czterech do tamtej pory niezalenych producentów: Audi, DKW, Horch oraz Wanderer. To oni, razem z mark NSU, która przyczya si w roku 1969, stanowi fundament dzisiejszej spóki AUDI AG.
Aby w peni przedstawi histori firmy naley cofn si nawet o jeden wiek wczeniej – a do powstania w 1899 roku produkujcej, jak na ówczesne czasy wysokiej jakoci luksusowe samochody firmy Horch. Zaoyciel firmy, August Horch w 1909r. opuci zaoon przez siebie firm i zaoy kolejn. Jako, e nazwa firmy nie moga by zwizana z nazwiskiem Horch (zastrzeon przez star firm Horch'a) nowa firma 25 kwietnia 1910 roku zmienia nazw na Audi Automobilwerke GmbH. Nazwa pochodzi od aciskiego tumaczenia nazwiska Horch (po polsku „suchaj”). Pierwszy pojazd marki Audi powsta w poowie 1910 roku.
Kolejne znaczce wydarzenia w dziejach marki Audi to przejcie firmy przez DKW w 1928 roku, a nastpnie utworzenie z poczenia Audi, DKW, Horch (starej firmy Augusta Horch'a) oraz Wanderer firmy Auto Union. Wtedy wanie powstao logo Audi – 4 piercienie z których kady symbolizowa jedn z tworzcych Auto Union firm. Taki manewr umoliwi firmie uchronienie si przed skutkami „Wielkiego kryzysu”, który trwa na przeomie lat dwudziestych i trzydziestych ubiegego wieku.
Wybuch drugiej wojny wiatowej zahamowa jednak rozwój Auto Union. We wszystkich zakadach produkowane byo uzbrojenie wojskowe. Po wojnie cay majtek przedsibiorstwa zostaje zdemontowany i w ramach odszkodowania wojennego trafia do Zwizku Radzieckiego. Wtedy take wielu pracowników z terenów zachodnich Niemiec osiedlio si w Ingolstadt, gdzie pod mark DKW podjto produkcj samochodów. Pozostaa po stronie wschodnich Niemiec firma w przyszoci miaa produkowa m.in. samochody Trabant.
17 sierpnia 1948 roku Auto Union AG zostaje wykrelone z rejestru handlowego. Jednak ju rok póniej w Ingolstadt zostaje ona reaktywowana, cho znajduje si w powanych tarapatach finansowych, m.in. z powodu tego, e produkowane s gównie dwusuwowe modele DKW. Pierwszymi powojennymi pojazdami spod znaku czterech piercieni byy sprawdzone produkty DKW. Te proste, niezawodne wytrzymae samochody oraz motocykle najlepiej pasoway do tych trudnych lat. Na targach eksportowych w Hanowerze wiosn 1949 r. wystawiony zosta DKW F 89 L Schnelllaster i motocykl DKW RT 125 W. Ugruntoway one produkcj pojazdów w Ingolstadt. Równolegle trway prace nad samochodem osobowym DKW, którego produkcja rozpocza si latem 1950 r. w zakadzie w Düsseldorfie.
W 1958 r. firm przejmuje Daimler-Benz, a od 1965 r. trafia ona pod skrzyda Volkswagena. Pozostawanie przy dwusuwowym silniku sprawio, e na pocztku lat 60-tych wielko sprzeday DKW systematycznie spadaa. Dlatego te wkrótce do sprzeday trafia nowa czterocylindrowa, czterosuwowa jednostka o pojemnoci 1695 cm3 i mocy 72 KM - wpierw do ostatniego z modeli DKW - F102 a nastpnie do Audi 72, które wiatow premier miao w 1965 r. na wystawie we Frankfurcie.
W nastpnym roku pojawiaj si Audi 80 i Audi Super 90, a dwa lata póniej Audi 60 i 75. Prawdziwym hitem staje si Audi 100, które zaprezentowane zostaje w 1968 r. Pod zarzdem Volkswagenwerk AG w 1969 r. doszo do fuzji Auto Union GmbH i NSU Motorenwerke AG z Neckarsulm. Nowe przedsibiorstwo nosio teraz nazw Audi NSU Auto Union AG i miao siedzib w Neckarsulm. W 1972 r. pojawio si Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Wkrótce w Audi rozpoczyna si "era Piëcha". Audi staje si producentem samochodów intensywnie wprowadzajcym innowacje techniczne. Jednoczenie dono stopniowo do podwyszenia pozycjonowania marki Audi na rynku. Silnik piciocylindrowy (1976), turbodoadowanie (1979) i napd na wszystkie koa quattro (1980) s najlepszymi wiadkami tej drogi. Niezwykle wany dla firmy by równie rok 1980 i model Quattro, który po pierwsze przyczyni si do wzrostu popularnoci marki, a po drugie dziki niemu Audi odnioso liczne sukcesy na trasach wielu rajdów.
W 1985 roku dochodzi do zmiany nazwy z Audi NSU Auto Union AG na AUDI AG. Od tego czasu przedsibiorstwo i produkty nosz t sam nazw. Siedziba firmy wrócia do Ingolstadt.Obecnie wacicielem ponad 99% akcji Audi jest Volkswagen.
Z pocztkiem 1985 roku firma przyja obecnie obowizujc nazw Audi AG. Obecnie wacicielem ponad 99% akcji Audi jest Volkswagen.
Audi (ac. audi = suchaj) - usportowiona prestiowa marka samochodu koncernu Volkswagena, produkowana przez firm AUDI AG z siedzib w Ingolstadt.
Auta te produkowane s w Niemczech w Ingolstadt, Neckarsulm, wgierskim Gyor, Sao José dos Pinhais (Brazylia) i w Changchun (Chiny).
Audi sponsoruje take kluby pikarskie, takie jak Ajax Amsterdam, Manchester United F.C., Real Madryt, Bayern Monachium czy FC Barcelona. Angauje si równie w sponsoring rónych imprez sportowych.
Rok 2009 jest obchodzony jako 100-lecie marki Audi.