Quattro jest mark producenta samochodów Audi i okreleniem samochodów z napdem na cztery koa tego samego producenta.
Przy napdzie quattro moc silnika jest rozdzielana na wszystkie cztery koa.
Od strony technicznej mona to wykona na kilka sposobów. W samochodzie ze rodkowo umieszczonym silnikiem (Audi R8) napd na cztery koa jest realizowany przez sprzgo wiskotyczne (automatycznie zaczane)
w modelu A3 i TT napd na cztery koa jest realizowany przez sprzgo Haldex (automatycznie zaczane). Pojazdy te wywodz si z platformy VW-Golfa, a napd na cztery koa jest podyktowany pozycj silnika (z przodu/w poprzek).
W pozostaych modelach Audi z klasyczn pozycj silnika (z
przodu/wzdu) napd na cztery koa jest realizowany przez dyferencja
(stale wczony), który w swojej pierwotnej formie ugruntowa renom
Audi.
Wzduny dyferencja by stosowany w rónych wariantach:
-
dyferencja z przekadni stokow, rczny z moliwoci stuprocentowego zblokowania (modele do 1986)
-
dyferencja z przekadni planetarn z elektronicznie sterowanymi
przegrodami pytkowymi (Audi V8 z automatyczn skrzyni biegów)
-
dyferencja typu TorSen typy A,B, i C (pozostae modele z silnikiem w pozycji wzdunej i z przodu)
W 1980 Audi po raz pierwszy zaoferowao stay napd na cztery koa w
modelu Audi quattro w samochodzie produkowanym seryjnie. Przy czym
pierwsze testy rozpoczto w 1978 roku, wykorzystujc do tego model Audi
80 z skrzyni rozdzielcz z samochodu terenowego Iltis.
Jednym z najbardziej wyróniajcych si aut rajdowych wszechczasów jest, przedstawione w 1980 roku, Audi Quattro. Quattro byo pierwszym samochodem rajdowym zrobionym po to, by dominowa poród nowych zasad, dopuszczajcych samochody z napdem na cztery koa. Quattro wygrao swój pierwszy rajd w Austriackiej rundzie Mistrzostw Europy w 1981 roku. Eksperyment z napdem na cztery koa okaza si niebywaym sukcesem. Quattro zaczo wygrywa rundy w Mistrzostwach wiata, a dodatkowe zainteresowanie caego wiata zyskao dziki Michele Mouton, która to wygraa w 1981 roku rajd San Remo. Bya pierwsz kobiet, która osigna tak wysoki puap w tej dziedzinie sportu!
Napd na cztery koa ma za zadanie, w porównaniu do zwyczajnych
samochodów Audi z napdem na przód, polepszy aktywne bezpieczestwo,
kontrol trakcji i zwikszy osigi przy startowaniu w linii prostej.
Przydatno w terenie jest ograniczona w porównaniu do samochodów
terenowych z powodu maego przewitu wikszoci modeli Audi. Wyjtek
stanowi Audi Allroad quattro, (Audi A6 ze zwikszonym przewitem), albo
SUV Audi Q7. Modele z napdem Quattro w pocztkowym zaoeniu miay
umoliwi koncernowi powrót do sukcesów w sportach motorowych
(Ur-quattro, Sport quattro - oba homologowane w latach 80. w Grupie B),
póniej napd ten zastosowano w limuzynach i modelach cywilnych.
W 1986 Audi opublikowao krótki film promocyjny, w którym Audi 100
quattro na wasnych siach wjechao na pokryt niegiem fisk skoczni
narciarsk z wzniesieniem wynoszcym 80%. Film by wyróniony w Cannes
nagrod zotego lwa. Poniewa na reklamie dao si zauway lin
asekurujc, pojawio si rozczarowanie, co do moliwoci napdu na
cztery koa.
Z kolei w dniu 25-letniego jubileuszu napdu quattro, w
roku 2005, udao si powtorzy ten sukces, Audi A6 wyjechalo na szczyt
skoczni. Jego opony byy wyposaone w 6-milimetrowe kolce, nie obyo
si take bez liny asekuracyjnej, która wraz ze specjalnym urzdzeniem
zamontowanym pod podwoziem samochodu, zabezpieczaa przed ewentualnym
zelizgniciem. Podczas pierwszysch prób z oponami bez kolców, Audi nie
byo w stanie wyjecha na szczyt skoczni.
Tymczasem co czwarte Audi jest wyposaone w napd quattro. Ponadto
kady samochód sportowej serii "S" i "RS" maj w standardzie ten napd.
Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:
www.audi-tech-team.eu

Komentarze uytkownikw (0)
|
|
|