Pierwsza generacja tego modelu Audi trafia na rynek w 1994 roku. Samochód ten standardowo wyposaony by w benzynowe silniki o pojemnoci 1.6
(ADP, AHL, ARM, ANA, ALZ), 1.8 (ADR, APT, ARG, AVV),
2.4 (APZ, AMM, AGA, ALF, APS, ARJ, AML), 2.6 (ACZ, ABC)
i 2.8 (AAH, ACK, APR, AMX, ALG)
oraz diesle o pojemnoci 1.9 (AFF, 1Z, AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) i 2.5 (AFB, AKN),
których moc przenoszona bya na przednie koa.
Do samochodów wyposaonych w ganik, wtrysk jednopunktowy lub wielopunktowy bez katalizatora
W tych systemach LPG w fazie ciekej przechodzi ze zbiornika gazu poprzez wielozawór do reduktora-parownika (gdzie zostaje podgrzany przez wodz pochodzc z ukadu chodzenia) i przechodzi z fazy pynnej w faz lotn i jest gotowy do zmieszania si z powietrzem.
Dalej gaz dostaje si poprzez rczny staowartociowy regulator dawki gazu (register) do miksera. Powstaa w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje si do kolektora sscego skd poprzez zawory ssce dostaje si do cylindra. W ukadach I generacji nie moliwoci dostosowania ukadu zasilania do aktualnego sposobu pracy silnika (wzbogacenie mieszanki przy przyspieszaniu, odcinanie dopywu gazu przy zwalnianiu itp.).
II Generacja
Do samochodów wyposaonych w jedno i wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem (i z sond lambda)
W takich pojazdach nie wolno stosowa systemów I generacji poniewa grozi to uszkodzeniem katalizatora. Urzdzenia te posiadaj dodatkow elektronik wspópracujc z oryginalnymi czujnikami, które znajduj si na silniku. W tym ukadzie, podobnie jak w ukadach I generacji, gaz w fazie ciekej dostaje si do reduktora-parownika, gdzie przechodzi w faz lotn. Nastpnie gaz dostaje si poprzez regulator dawki gazu (attuator) do miksera. Sterowanie iloci podawanego gazu odbywa si za pomoc elektronicznego ukadu sterujcego który decyduje o skadzie mieszanki powietrzno-gazowej na podstawie odczytu oryginalnych czujników znajdujcych si na silniku.
IV Generacja
Wtrysk sekwencyjny, do samochodów wyposaonych w wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem (i z sond lambda oraz system diagnostyki pokadowej - EOBD lub OBDII)
Jest to bardzo nowoczesna konstrukcja, w której wyeliminowane zostay rónice w dynamice i mocy silnika zasilanego gazem i zasilanego benzyn. W ukadzie tego typu wtryskiwacz gazu dziaa bardzo podobnie do wtryskiwacza benzyny. Z reduktora-parownika gaz doprowadzony jest do wtryskiwaczy SGI zamontowanych na dolocie kolektora sscego kadego cylindra. Komputer oblicza moment otwierania wtryskiwacza i czas trwania wtrysku dla kadego cylindra osobno. Dziki temu niemal cakowicie wyeliminowana zostaje rónica w osigach i dynamice silnika po przeczeniu zasilania na gaz, samochód uzyskuje znakomit charakterystyk jezdn.
Systemy IV generacji daj nastpujce korzyci:brak odczuwanej rónicy pomidzy zasilaniem gazowym i benzynowym,pen integracja z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby stosowania emulatorów (sterowanie wtryskiwaczami gazowymi odbywa si na podstawie sygnaów sterujcych wtryskiwaczami benzynowymi),nie ma ryzyka cofnicia si pomienia w ukadzie dolotowym (moliwo bezpiecznego stosowania w samochodach wyposaonych w plastikowe kolektory ssce),niska emisja szkodliwych dla zdrowia skadników spalin (bezproblemowe spenienie wymaga norm Euro 3 i Euro 4),automatycznie przejcie z zasilania benzynowego na gazowe (po osigniciu odpowiedniej temperatury silnika), oraz automatyczne przejcie z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu si gazu.Wtrysk bezporedni, do samochodów wyposaonych w bezporedni wtrysk benzyny bezporednio do komory spalania w silniku.
Sowniczek poj
Reduktor-parownik
To urzdzenie, które rozpra i odparowuje LPG, zmieniajc jego stan skupienia na lotny. Zmiana stanu skupienia gazu odbywa si w drugiej komorze i - tak jak mona to obserwowa robic dowiadczenie ze zwykym dezodorantem - towarzyszy temu do istotny spadek temperatury. Ciepo, które jest niezbdne do odparowywania gazu pochodzi z ukadu chodzenia silnika.
Wlew gazu
Wlew gazu uzupenia paliwo w zbiorniku. To wanie w nim mocuje si specjalny pistolet do tankowania. Zbiornik napenia si pod wpywem cinienia z dystrybutora. Stalowa kulka znajdujca si we wlewie zabezpiecza przed wylewaniem si gazu po odczeniu pistoletu.
Zbiornik gazu
Zbiornik gazu magazynuje paliwo w stanie ciekym. Konstrukcja zbiornika jest wykonana ze stali o bardzo wysokiej jakoci. Spotyka si dwa podstawowe ksztaty - torusa i cylindra. Certyfikaty na zbiorniki zazwyczaj gwarantuj sprawdzon szczelno i wytrzymao na 10 lat. Standardowy zbiornik posiada konierz. Do konierza mocuje si osprzt zbiornika.
Elektrozawór
Jest urzdzeniem elektromagnetycznym otwierajcym lub zamykajcym przepyw gazu. Elektrozawór przyjmuje gaz w stanie ciekym, który w pierwszej kolejnoci trafia do komory odstojnikowej. Gaz z komory, znajdujcej si w dolnej czci elektrozaworu, trafia przez filtr do toczka otwierajcego i zamykajcego przepyw gazu, znajdujcego si w górnej czci elektrozaworu. Napicie zmieniajce si w cewce elektrycznej, powoduje zmiany pooenia toczka (jest otwarty, gdy na cewk zaworu jest podawane napicie i zamknity, gdy na cewce nie ma napicia).
Klapa przeciwwybuchowa
Pojawiajce si czasami wybuchy powrotne s izolowane wanie dziki klapie przeciwwybuchowej. Jest zabezpieczenie przed uszkodzeniem kanau dolotowego i obudowy filtra. Klapa przeciwwybuchowa znajduje si midzy przepustnic, a obudow filtra powietrza, lub w samej obudowie filtra.
Mikser (mieszalnik) gazu
Mieszalnik gazu determinuje zuycie gazu przez instalacje gazowe oraz wpywa na osigi samochodu i elastyczno jazdy. Mikser miesza odpowiednio dobran ilo gazu, któr pobiera z reduktora-parownika. Gaz w fazie lotnej jest mieszany z powietrzem zasysanym przez silnik. A wic mikser w instalacji LPG odpowiada ganikowi w ukadzie benzynowym.
Attuator (silnik krokowy)
Attuator test regulatorem przepywu gazu. Element ten reguluje dokadnie ilo gazu, który jest zasysany przez mikser - zmniejsza dopyw gazu do miksera, gdy mieszanka, która jest poddawana spalaniu w cylindrze jest zbyt bogata - i odwrotnie - zmniejsza dopyw gazu, gdy mieszanka jest zbyt uboga.
Wielozawór
Jest to cz instalowana na zbiorniku. Napenia przede wszystkim zbiornik (ogranicza napenienie do 80% pojemnoci) i pobiera pynny gaz ze zbiornika. Gdy usterce ulegaj przewody lub zawór, wielozawór ogranicza wypyw gazu ze zbiornika. Peni te funkcj informacyjn - wskazuje realn ilo gazu w zbiorniku. Nie dopuszcza równie do wzrostu cinienia powyej 25 barów.
Opis dziaania instalacji gazowej LPG
Dziki cinieniu panujcemu w zbiorniku, po otwarciu zaworu, który znajduje si w wielozaworze, pynny propan-butan pynie przewodami do elektrozaworu gazowego (elektrozawór jest zamknity, gdy silnik znajduje si w stanie spoczynku, lub pracuje zasilany benzyn).
Cieky gaz wysokocinieniowym przewodem pynie do parownika reduktora. Tutaj podgrzany ciep wod przechodzi w faz lotn a cinienie spada do wartoci okoo 1000 hPa. Lotny zostaje zmieszany z powietrzem i dziki maemu nadcinieniu zostaje zassany przez silnik.