Pierwsza generacja tego modelu Audi trafiła na rynek w 1994 roku. Samochód ten standardowo wyposażony był w benzynowe silniki o pojemności 1.6
(ADP, AHL, ARM, ANA, ALZ), 1.8 (ADR, APT, ARG, AVV),
2.4 (APZ, AMM, AGA, ALF, APS, ARJ, AML), 2.6 (ACZ, ABC)
i 2.8 (AAH, ACK, APR, AMX, ALG)
oraz diesle o pojemności 1.9 (AFF, 1Z, AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) i 2.5 (AFB, AKN),
których moc przenoszona była na przednie koła.
Nowe nadwozie, które zostało skonstruowane w 1986 r., posiada sylwetkę, dzięki której samochód nawet dziś nie wygląda na przestarzały. Zapewnia ona również bardzo mały opór powietrza wynoszący Cx = 0,29. Ponadto nadwozie "osiemdziesiątki" zostaje wykonane z blach ocynkowanych obustronnie, co daje bardzo dobre rezultaty w zabezpieczeniu antykorozyjnym. Ciekawostką jest zastosowanie prostego, lecz skutecznego systemu bezpieczeństwa "procon-ten", który zabezpiecza pasażerów przy silnych wypadkach czołowych, powodując podczas wypadku przesuniecie kierownicy ku desce rozdzielczej przy jednoczesnym naprężaniu pasów bezpieczeństwa pierwszego rzędu siedzeń.
Dodatkowy atut tego systemu, to iż jest bezobsługowy przez cały okres użytkowania. Audi 80 w wersji B3 wyposażono w koła o średnicy 14 cali, na które można standardowo zamontować opony o rozmiarach: 175x70x14, 195x60x14 oraz 215x60x14.