Audi 100 - Najpierw konspiracja, potem satysfakcja...
Tego samochodu miao nie by. Audi 100 zostao skonstruowane niemal w konspiracji. Z tej konspiracji wyszo jedno z najlepszych i najpopularniejszych aut lat 70. i 80. Tak powsta kamie milowy w historii niemieckiej marki.
Zakaz z Wolfsburga
Najpierw to historyczne. W 1958 roku firm Auto Union, póniejsze Audi przej koncern Daimler-Benz. Jej zakady w Ingolstadt zostay przeznaczone do produkcji samochodów maolitraowych, ale przedsiwzicie okazao si klap i w roku 1965 Auto Union zosta bez alu sprzedany Volkswagenowi. Dla bossów z Wolfsburga oznaczao to przede wszystkim zdobycie znakomicie wyposaonych hal fabrycznych, które mona byo wykorzysta do produkcji popularnego Garbusa.
Volkswagen z du nieufnoci podchodzi do nowych projektów Audi i zakaza inynierom swojej nowej marki konstruowania kolejnych modeli. Szef VW, Heinrich Nordhoff mia w pamici kiepsk sprzeda DKW F102, auta przejtego razem z caym dobrodziejstwem inwentarza Auto Union. Modelem, od którego miaa zalee dalsza przyszo Audi by zbudowany na bazie DeKaWy" F102 model Audi F103. Dalsze projekty tkwiy w zawieszeniu.
100 tajemnic Krausa
Inny pogld na przyszo Audi mia gówny inynier marki, Ludwig Kraus, który w tajemnicy przed Wolfsburgiem, pracowa nad stworzeniem zupenie nowego samochodu. Samochodu, który wyjdzie naprzeciw potrzebom zmieniajcego si rynku. Kraus susznie twierdzi te, e Garbus nie bdzie produkowany wiecznie i w interesie Volkswagena jest podjcie ryzyka w kolejnych inwestycjach.
Kraus opracowa projekt swojego auta i w kocu przekona do niego swoich mocodawców. Pono Nordhoff ostatecznie da mu zielone wiato dopiero po ujrzeniu prototypu. 26 listopada 1968 roku Audi 100 po raz pierwszy ujrzao wiato dzienne. Jego nazwa nawizywaa do mocy silnika. Moe akurat to nie byo specjalnie oryginalne, ale wystarczy rzut oka na sylwetk tego samochodu, by prawdziwa oryginalno dostrzec w innych szczegóach.
Pierwszy milion drugiej setki
Audi 100 charakteryzowao si doskonaymi waciwociami rodynamicznymi (wspóczynnik oporu powietrza cx wynosi 0,3). Ksztaty samochodu byy eleganckie, ale te zdecydowanie podkrelay jego sportowe zacicie. Nie bez znaczenia bya równie jako wykonania oraz dobre, niezawodne silniki. Cao szybko zdobya rynek i przez osiem lat produkcji, pierwsza generacja setki" rozesza si w liczbie 830 tysicy egzemplarzy (po zaledwie trzech latach znalaza a pó miliona klientów!). Oprócz wersji podstawowej, Audi przygotowao znakomite 100 Coupe S, stylowy wóz, który w tamtych czasach porównywano (zachowujc rzecz jasna wszystkie proporcje) do Aston Martina DBS. Podobiestwa dotyczyy gównie linii obu modeli, a szczególnie tylnych partii nadwozia.
Pikne coupe na krótko zagocio w ofercie Audi, a razem z debiutem drugiej generacji, jego produkcja zostaa wstrzymana. Audi 100 C2 debiutowao w 1976 roku. Byo wiksze, nowoczeniejsze i bardziej dopracowane pod wzgldem konstrukcyjnym. Samochód znów okaza si komercyjnym hitem, co wicej ju we wrzeniu 1977 roku sprzeda setki" przekroczya milion egzemplarzy. By to pierwszy tak spektakularny sukces rynkowy niemieckiej marki.
Gama modeli w rodzinie zostaa poszerzona o kombi 100 Avant, ale najwaniejsz nowoci by mocniejszy i lepiej wyposaony bliniak setki", Audi 200 zaprezentowany w 1979 roku. Auto zostao zaopatrzone w takie dodatki, jak systemy ABS, ASR (poprzednik obecnego ESP) oraz ukad bezpieczestwa Procon-Ten. Podobnie skomponowany zosta model 5000 przeznaczony wycznie na rynek amerykaski.
Niegocinna Ameryka dla Audi 5000
Przeomowa w historii modelu bya trzecia generacja Audi 100, któr ze wzgldu na specyficzn sylwetk, pieszczotliwie nazywano w Polsce cygarem". Trzecia setka" bazowaa na prototypie o nazwie car 2000, którego premiera odbya si ju w 1979 roku. Model produkcyjny mia nosi nazw Audi 300, ale ostatecznie nie zdecydowano si na t zmian. Audi 100 C3 debiutujcy w 1982 roku, po raz trzeci podbi rynek, tym razem skutecznie przeciwstawiajc si rywalom z Mercedesa i BMW. Wybrano go Samochodem Roku 1983 w Europie. Opywowa sylwetka nowej setki" wyznaczya standardy w projektowaniu aut na kolejne lata, inspirujc kolejne pokolenia modeli nie tylko tego segmentu. Dugo mona by wymienia zalety tego samochodu, takie jak doskonae silniki, zawieszenie, wymienite warunki podróowania, przestronno i wykoczenie wntrza. Jeszcze dugo po premierze, 100 C3 pod wieloma wzgldami przewyszao konkurencj.
Audi nie udao si jedynie umocni swojej pozycji w Stanach Zjednoczonych. Tam model 5000 zyska z saw po niezbyt rzetelnym dziennikarskim dochodzeniu telewizji CBS News, która w 1986 roku opisaa kilka przypadków, gdy w czasie parkowania samochód ten gwatownie przyspiesza bez ostrzeenia, powodujc nawet kilka wypadków miertelnych wród przechodniów. Jak si póniej okazao, przyczyn tych wypadków, co udowodniy ledztwa agencji rzdowych (National Highway Traffic Safety Administration oraz Transport Canada), bya pomyka kierowców, którzy zamiast pedau hamulca, naciskali peda gazu. Tego istotnego szczegóu telewizja ju nie uwzgldnia, a oskarenia kosztoway Audi utrat sporej czci rynku w Ameryce. Za oceanem sprzeda samochodów z czterema piercieniami przez blisko 15 lat nie wrócia do poziomu sprzed rzekomej afery.
Koniec setki, pocztek A6
Podobnych problemów nie byo w Europie, gdzie Audi systematycznie budowao wizerunek oparty na wyjtkowej solidnoci. Podbudowaa go czwarta, ostatnia generacja setki", bez wtpienia ulubiony samochód subowy lat 90. za zachodni granic i marzenie rzeszy kierowców w Polsce. 100 C4 byo twórczym rozwiniciem idei swojego poprzednika i kolejnym wanym etapem w dziejach niemieckiej marki. To wanie ten samochód da w 1994 roku pocztek Audi A6, godnemu nastpcy kultowej serii 100. Dzi pami o setce" na swój sposób kultywuje model Hongqi Mingshi, auto chiskiego koncernu FAW produkowane daleko na wschodzie w ramach licencji na bazie Audi 100 C3.
Marcin Zasada
ródo:
www.AutoCentrum.pl
Aby dowiedzie si wicej, odwied koniecznie nasz galeri zdj Audi 100
Galeria zdj Audi 100
Komentarze uytkownikw (0)
|
|
|