Od momentu wprowadzenia przepisu o obowizku jazdy z wczonymi
wiatami mijania mino ju troch czasu, jednak nareszcie nadszed
moment dostosowania polskich przepisów prawnych wzgldem europejskich.
Wczeniej dopuszczalna bya jazda z wczonymi wiatami do jazdy
dziennej pod jednym warunkiem – jeeli w tym samym momencie wieciy
si te tylne wiata pozycyjne. W nowszych modelach Audi tzw. wiata
do jazdy dziennej owietlaj jedynie przód auta i sama byam
kilkakrotnie w sytuacji, gdzie musiaam dyskutowa z policjantami celem
uniknicia mandatu.
Dla wszystkich kierowców, których irytuje fakt, e podczas jazdy w
dzie pal si wiata pozycyjne tylne, podwietlona jest tablica
rejestracyjna i deska rozdzielcza – mona spokojnie myle nad montaem
wiate do jazdy w dzie.
 wiata do jazdy dziennej
Zdecydowana wikszo samochodów nie ma na wyposaeniu wiate
dziennych i kierowcy musz uywa wiate mijania. Ale niewielkim
nakadem rodków i pracy mona do kadego samochodu zamontowa wiata
do jazdy dziennej. Korzyci s przynajmniej dwie: nie zuywaj si
arówki i reflektory gówne oraz pobór prdu jest zdecydowanie
mniejszy. wiata mijania maj bowiem moc 110 W, a dzienne od 10 W do
42 W. Jest to kilkakrotnie mniej ni mijania, wic alternator nie
powinien mie problemów z prawidowym naadowaniem akumulatora, a i
zuycie paliwa nie powinno wzrosn. Równie majc ksenony warto
zamontowa takie wiata, gdy oszczdzamy bardzo drogie arówki, które
jak si okazuje nie s tak trwae jak obiecuj producenci.
Rozporzdzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 roku
zmieniajce rozporzdzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbdnego wyposaenia dostosowao polskie przepisy
do Regulaminu nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ odnonie
wiate do jazdy dziennej.
Zgodnie z Rozporzdzeniem monta wiate do jazdy dziennej obwarowany jest szeregiem warunków:
1. wiata musz by dwa o barwie biaej
2. powinny by zamontowane nie wicej ni 40cm od obrysu bocznego
auta oraz maksymalnie 60 cm od siebie; powinny by zamontowane na
wysokoci nie mniejszej ni 25 cm od asfaltu, ale nie wikszej ni 1,5
metra i nie mog powodowa olepiania innych kierowców
3. powinny zacza si automatycznie po wczeniu zaponu, ale
jednoczenie wyczy si po wczeniu wiate mijania, drogowych oraz
przeciwmgowych
4. ustawodawca mówi wprost, e pozostae owietlenie (tylne
pozycyjne, podwietlenie tablicy rejestracyjnej oraz podwietlenie
boczne, o ile wystpuje) nie musi wieci si równolegle ze wiatami
do jazdy dziennej
Podsumowujc - kierowcy, którzy zamontowali wiata do jazdy
dziennej zgodnie z wczeniejszymi przepisami (podwietlony ty) nie
musz dokonywa zmian w instalacji. Natomiast w samochodach
rejestrowanych od pocztku przyszego roku wiata do jazdy dziennej
bd musiay dziaa ju samodzielnie, bez zaczajcych si tylnych
wiate pozycyjnych.
wiata do jazdy dziennej nie kosztuj duo. Polskie s w cenie
okoo 50 z i w zestawie otrzymujemy lampy, przewody i przekanik.
Znacznie drosze s wiata zachodnich producentów, za które trzeba
zapaci minimum 200 z. Ksztaty i wymiary s zrónicowane, wic mona
dopasowa wzór do stylistyki wikszoci samochodów. W zestawach s
automatyczne wczniki, wic nie trzeba pamita o nich wczaniu. Do
najpopularniejszych modeli aut mona kupi wiata specjalnie do nich
produkowane.
Innym rozwizaniem s wiata do jazdy dziennej LED, doskonale
znane mionikom marki Audi. Aby zmniejszy do minimum pobór energii
mona zamontowa LED’y, które potrzebuj tylko 10 watów, wic nie
powoduj mierzalnego wzrostu zuycia paliwa. Ponadto wiata te s
okoo 30 razy bardziej trwae, wic dodatkowo oszczdzamy na zakupie
arówek. Niestety du wad jest cena -za komplet trzeba sono
zapaci.
Pobór prdu przez wiata
wiata mijania 110 W
wiata dzienne 32-42 W
wiata dzienne LED 10 W
Ceny wiate dziennych
Produkcja polska od 50 z
Hella 200 z
Hella LED 750 z
Aut. wcznik wiate mijania 50 – 150 z
róda:
www.forumprawne.org
www.motofakty.pl
www.infor.pl

Komentarze uytkownikw (0)
|
|
|