Pierwsza generacja tego modelu Audi trafia na rynek w 1994 roku. Samochód ten standardowo wyposaony by w benzynowe silniki o pojemnoci 1.6
(ADP, AHL, ARM, ANA, ALZ), 1.8 (ADR, APT, ARG, AVV),
2.4 (APZ, AMM, AGA, ALF, APS, ARJ, AML), 2.6 (ACZ, ABC)
i 2.8 (AAH, ACK, APR, AMX, ALG)
oraz diesle o pojemnoci 1.9 (AFF, 1Z, AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) i 2.5 (AFB, AKN),
których moc przenoszona bya na przednie koa.
Audi, marka, która dzi utosamiana jest z samochodami marki premium, ale o lekkim zaciciu sportowym, w roku 2009 wituje swoje 100-lecie. Mao jednak kto wie, i dzisiejsza marka Audi wywodzi si a z piciu pomniejszych marek motoryzacyjnych, a jej nazwa jest aciskim odpowiednikiem nazwiska jej zaoyciela.
Dokadnie 100 lat temu August Horch stworzy jedn z najbardziej popularnych marek na wiecie – Audi.
W 1902 roku Horch przeniós si do Saksonii, najpierw do Reichenbach, a w 1904 roku do Zwickau, gdzie przeksztaci swoje przedsibiorstwo w spók akcyjn. W wyniku nieporozumie z zarzdem i rad nadzorcz w 1909 roku August Horch opuci firm. Jednak zaraz potem utworzy w Zwickau drugie przedsibiorstwo zajmujce si budow pojazdów. Poniewa jego nazwisko byo ju chronione jako nazwa marki, dla swojej nowej firmy wybra nazw bdc aciskim odpowiednikiem nazwiska: „horch!” zmienio si na „audi!”.
Pomys, aby uy aciskiego trybu rozkazujcego niemieckiego sowa „sucha - horch”, podsun syn partnera firmy Horcha, ucze szkoy z jzykiem aciskim. W nastpnych latach Horch podpisywa korespondencj „Audi-Horch”. W grudniu 1914 roku Audi Automobilwerke GmbH zostaa przeksztacona w spók akcyjn AG. Od samego pocztku marka Audi odnosia sportowe sukcesy. Zwycistwa w austriackich rajdach alpejskich w latach 1911- 1914 pozwoliy Augustowi Horchowi w cigu kilku lat rozsawi nazw Audi na cay wiat. Od tamtego czasu odnoszce najwicej zwycistw Audi Typ C 14/35 KM nosio przydomek „Alpejski zwycizca”. Po Pierwszej Wojnie wiatowej August Horch wycofa si z firmy i przeniós do Berlina, gdzie pracowa jako rzeczoznawca ds. motoryzacji. Pierwszy samochód z kierownic po lewej stronie w Niemczech
W 1921 roku Audiwerke AG zaskoczya wiat nowym Audi 14/50 KM typ K, pierwszym samochodem w Niemczech z kierownic po lewej stronie. Automobil ten by wyranym dowodem, e inynierowie Audi nie skupiaj si tylko na silnikach i ukadzie jezdnym, lecz powicaj take coraz wicej uwagi bezpieczestwu jazdy i komfortowi obsugi. W 1923 roku pojawi si typ M z silnikiem szeciocylindrowym, w 1927 roku zaprezentowany zosta Audi Imperator, pierwszy omiocylindrowy samochód Audi.
W sierpniu 1928 roku Jörgen Skafte Rasmussen, waciciel Zschopauer Motorenwerke/DKW przej wikszo akcji Audiwerke AG i rok póniej wczy przedsibiorstwo z Zwickau do swojego imperium. Wraz z pocztkiem wiatowego kryzysu gospodarczego w padzierniku 1929 roku nastpi ogromny spadek sprzeday duych samochodów z szecio - i omiocylindrowymi silnikami. Rasmussen poleci Audi skonstruowanie maego samochodu DKW z napdem na przedni o, który wszed na rynek w 1931 roku i od razu spotka si z wielkim zainteresowaniem. Monta tego DKW odbywa si w zakadach Audi i pozwoli zachowa miejsca pracy.
Cztery piercienie - symbol poczenia Z inicjatywy Saksoskiego Banku Pastwowego, który widzia zagroenie dla swoich rodków ulokowanych w saksoskim przemyle motoryzacyjnym, 29 czerwca 1932 roku zakady Audi, zakady Horch oraz Zschopauer Motorenwerke/ KDW poczyy si w Auto Union AG. Jednoczenie podpisana zostaa umowa kupna i dzierawy z firm Wanderer dotyczca dziau samochodów. Siedzib nowego koncernu zostao Chemnitz. Symbolem tego poczenia stay si cztery piercienie, które do dzi stanowi symbol marki Audi.
Auto Union AG stao si drugim co do wielkoci koncernem samochodowym w Niemczech. Nazwy marek Audi, DKW, Horch i Wanderer zostay zachowane. Kadej z tych marek przypisano w koncernie specjalny segment rynku: DKW - motocykle i mae samochody; Wanderer - samochody klasy redniej; Audi - samochody wyszego segmentu klasy redniej; Horch - luksusowe samochody klasy wyszej. W celu zwikszenia znajomoci marki w 1934 roku mode przedsibiorstwo wzio udzia w wycigach samochodowych najwyszej klasy - w Grand-Prix. W kolejnych latach „Srebrne strzay” z Auto Union odnosiy liczne zwycistwa, zdobyway mistrzostwa wiata i pobijay rekordy na midzynarodowych torach wycigowych. Marka Audi - pierwszy piercie w nowym zwizku przedsibiorstw Jedn z koncepcji, które zapewniy sukces cigle jeszcze modej marce Auto Union byo precyzyjne przyporzdkowanie poszczególnych marek do okrelonego segmentu rynku, które pozwolio na wprowadzenie wzajemnie uzupeniajcej si palety modeli. W ramach marki Audi powsta w ten sposób Audi Front Typ UW - samochód klasy redniej, przy którym nowy koncern po raz pierwszy wykorzysta efekt synergii.
Wan cech nowego Audi by napd na przedni o. Przeniesiono tutaj dowiadczenia z DKW z napdem na przednie koa do samochodu klasy redniej. Jako jednostka napdowa suy szeciocylindrowy, 2-litrowy silnik firmy Wanderer skonstruowany przez Ferdinanda Porsche, nadwozie limuzyny pochodzio z dziau budowy karoserii Horcha natomiast kabriolety budowane byy przez renomowanego producenta nadwozi Gläser z Drezna.
Produkcja seryjna Audi Front Typ UW - nazwa oznacza typ U z silnikiem firmy Wanderer - rozpocza si wiosn 1933 roku. Rok póniej produkcja Audi zostaa przeniesiona do lecego w pobliu zakadu Horch, by zrobi miejsce w zakadzie Audi dla stale rosncej produkcji DKW. Po technicznych modernizacjach i z mocniejszym 2,3 litrowym silnikiem Wanderera 2,3 litra nowe Audi Front 225 zostao zaprezentowane na Berliskiej Wystawie Samochodowej w 1935 roku i pozostao w ofercie produkowanych samochodów do 1938 roku. W nastpnym modelu - Audi 920 - wyranie wida byo cechy systemu moduowego. Podwozie, teraz znów z konwencjonalnym napdem na tylne koa, podobnie jak nowoczesny ksztat nadwozia, nawizyway w gównych rysach do szeciocylindrowego Wanderera Typ W 23. Ten elegancki samochód posiada szeciocylindrowy, rzdowy silnik OHC skonstruowany w zakadach Horch, a tylna o opieraa si na zasadzie osi pywajcej stosowanej w DKW. W grudniu 1938 roku pierwsze samochody nowego typu zjechay z linii produkcyjnej Auto Union - w zakadach Horch. W krótkim czasie Audi 920 na dobre zadomowio si na rynku.
Wybuch Drugiej Wojny wiatowej przyniós gwatowny koniec tej popularnoci. Produkcja pojazdów cywilnych spada prawie do zera i koncern zosta przestawiony na produkcj zbrojeniow. W kwietniu 1940 roku z tam produkcyjnych zjechao ostatnie Audi. Na nastpny samochód tej marki trzeba byo czeka a wier wieku.
Nowy pocztek w Ingolstadt W 1945 roku, po zakoczeniu II. Wojny wiatowej, Auto Union AG lece w radzieckiej strefie okupacyjnej zostao wywaszczone, urzdzenia fabryczne zdemontowane, a w 1948 roku przedsibiorstwo wykrelono z rejestru handlowego miasta Chemnitz. Najwaniejsi pracownicy Auto Union wraz z zakoczeniem wojny przenieli si do Bawarii, gdzie pod koniec 1945 roku w starym garnizonowym miecie Ingolstadt utworzono pocztkowo magazyn czci zamiennych Auto Union. Z tego zalka, 3 wrzenia 1949 roku, powstaa nowa spóka Auto Union GmbH, która kontynuowaa tradycj motoryzacyjn Czterech Piercieni.
Pierwszymi powojennymi pojazdami spod znaku czterech piercieni byy sprawdzone produkty DKW z dwusuwowymi silnikami. Te proste, niezawodne i wytrzymae samochody oraz motocykle najlepiej pasoway do tych trudnych lat. Na targach eksportowych w Hanowerze wiosn 1949 roku wystawiony zosta DKW F 89 L Schnelllaster i motocykl DKW RT 125 W. Ugruntoway one produkcj pojazdów w Ingolstadt. Równolegle trway prace nad samochodem osobowym DKW, którego produkcja rozpocza si latem 1950 roku w zakadzie w Düsseldorfie. Od 1954 roku Friedrich Flick stopniowo obejmowa due czci kapitau zakadowego spóki Auto Union GmbH. Jego strategia polegaa na znalezieniu w najbliszych latach silnego partnera dla Auto Union. W kwietniu 1958 r. Daimler-Benz AG przeja 88 procent udziaów w spóce, rok póniej przedsibiorstwo z Ingolstadt stao si 100 procentow spók - córk Daimler-Benz AG.
Odrodzenie marki Audi Pozostawanie przy dwusuwowym silniku sprawio, e na pocztku lat 60-tych wielko sprzeday DKW systematycznie spadaa. W tej sytuacji Daimler-Benz zleci inynierowi Ludwigowi Krausowi, oddelegowanemu do Ingolstadt na stanowisko dyrektora technicznego, dostosowanie wniesionego w „posagu” czterocylindrowego czterosuwowego silnika do nowego DKW Modell F 120. Nowy model Auto Union ukaza si na rynku w 1965 roku jako pierwszy po wojnie samochód z silnikiem czterosuwowym. Rozpocza si nowa era, która wymagaa nowej nazwy produktu: zakorzeniona w tradycji nazwa Audi przeya swoje odrodzenie. Nowy Auto Union „Typ Audi”, najpierw bez dalszego okrelenia modelu, poparty intensywn reklam, spotka si z uznaniem klientów. Seria ta, z kilkoma technicznymi i optycznymi modyfikacjami, bya produkowana do 1972 roku.
Take pod innymi wzgldami rozpocza si w Ingolstadt nowa era. Od 1965 roku przedsibiorstwo naley do koncernu Volkswagen. Nowe szefostwo zakazao inynierom z Ingolstadt projektowania i rozwoju wasnych pojazdów. Planowano, e zdolnoci produkcyjne w Ingolstadt zostan wykorzystane do produkcji VW Garbusa. Jednak Ludwig Kraus, w tamtych czasach szef dziau rozwoju i czonek dyrekcji, w „konspiracji” prowadzi prace rozwojowe nad nowym modelem Audi. Model ten, w kocu zaakceptowany przez kierownictwo koncernu z Wolfsburga, zosta przedstawiony midzynarodowej prasie w listopadzie 1968 roku w Ingolstadt. Jego nazwa: Audi 100. Audi 100 by pierwszym samochodem nieobcionym spucizn po DKW. Wielki sukces nowego Audi wynagrodzi jego ojcom cik prac i jednoczenie pozwoli Auto Union na zachowanie samodzielnoci.
Przewaga dziki technice Pod zarzdem Volkswagenwerk AG w 1969 roku doszo do fuzji Auto Union GmbH i NSU Motorenwerke AG z Neckarsulm. Nowe przedsibiorstwo nosio teraz nazw Audi NSU Auto Union AG i miao siedzib w Neckarsulm. Bogata paleta modeli Audi i NSU z bardzo zrónicowanymi silnikami i koncepcjami napdu staa si podstaw dla nowego sloganu reklamowego, który od tego czasu towarzyszy historii przedsibiorstwa jako programowe przesanie: „Przewaga dziki technice”. Zgodnie z tym przesaniem w 1972 roku pojawio si Audi 80 pierwszej generacji (seria B1), wzbudzajce podziw licznymi technicznymi nowociami, jak seria silników OHC czy te stabilnym promieniem skrtu. Do koca produkcji pierwszej generacji wyprodukowanych zostao ponad milion egzemplarzy tego modelu. Nastpc Ludwiga Krausa, najpierw jako szef Dziau Rozwoju Technicznego, zosta w 1974 roku Ferdinand Piëch. W „erze Piëcha” Audi stao si producentem samochodów intensywnie wprowadzajcym innowacje techniczne. Jednoczenie dono stopniowo do podwyszenia pozycjonowania marki Audi na rynku. Silnik piciocylindrowy (1976), turbodoadowanie (1979) i napd na wszystkie koa quattro (1980) s najlepszymi wiadkami tej drogi.
W 1985 roku doszo do zmiany nazwy z Audi NSU Auto Union AG na AUDI AG. Od tego czasu przedsibiorstwo i produkty nosz t sam nazw. Siedziba firmy wrócia do Ingolstadt. Fajerwerk technicznych innowacji towarzyszy caemu dalszemu rozwojowi Audi: w peni ocynkowane nadwozia, swego czasu najbardziej rodynamiczna limuzyna na wiecie, silniki benzynowe z turbodoadowaniem, oszczdne silniki wysokoprne z bezporednim wtryskiem paliwa, aluminiowe nadwozie, pierwsze samochody hybrydowe, bezporedni wtrysk benzyny i produkcja samochodów klasy luksusowej z omio- i dwunastocylindrowymi silnikami dokumentuj drog, jak pokonao Audi by sta si producentem samochodów klasy Premium.
Nie ma lepszego powodu do dokadnego zapoznania si z rozwojem Audi,
ni setny jubileusz firmy. Z tej okazji przygotowano specjaln wystaw
w muzeum marki, w Ingolstadt, pt. "Spotkanie generacji - Efektywno
przez lata". Moemy tam zobaczy 12 pojazdów z osiemdziesiciu lat
historii przedsibiorstwa, przede wszystkim prototypy i pojedyncze
egzemplarze, które stanowiy prób odpowiedzi na wyzwania czasów, w
których powstay.
Najstarsze auto wystawy - Slaby Beringer Elektrowagen, pochodzi z
1919 roku. Powstao 257 sztuk tego pojazdu i by on sprzedawany nawet w
Japonii. Jedn z najwikszych atrakcji jest z pewnoci samochód
wycigowy Auto Union Typ D z 1938 roku. Pojazd ten jest uwaany za
najpikniejszy model Auto Union i okrelany jako Srebrna Strzaa
(Silberpfeil). Zosta stworzony przez Roberta Eberan-Eberhorsta na
potrzeby midzynarodowego Gran Prix, gdy ówczesny regulamin ograniczy
pojemno silników z turbodoadowaniem do trzech litrów. W tym samym
roku tym samochodem Tazio Nuvolari wygra Gran Prix Woch i Anglii.
Wart uwagi jest take motocykl NSU typu Baumm. W 1951 roku
jednolad do bicia rekordów zosta zaproponowany NSU przez Adolfa
Baumm?a. Do 1959 roku motocykl pobi kilkadziesit rekordów wiata,
uzyskujc maksymaln prdko 242 km/h. Kierowca prowadzi go w pozycji
lecej, a caa konstrukcja bya oparta na desce do prasowania.
Interesujcy jest te pojazd z silnikiem elektrycznym, czyli DKW
Schnellaster, zaprezentowany po raz pierwszy w 1955 roku. Co ciekawe,
samochód przeznaczony by wycznie dla rónych urzdów i
przedsibiorstw z brany elektrycznej. Kolejnym wyjtkowym pojazdem
jest samochód testowy DKW STM III z 1955 roku. Jest to ostatni
egzemplarz sporód 12 zbudowanych prototypów maego samochodu z
nadwoziem z tworzywa sztucznego.
Dla mioników troch nowszej historii motoryzacji przygotowano
trzeci generacj Audi 100. W 1982 roku wspóczynnik oporu powietrza cw
tego modelu wynosi zaledwie 0,30. Bya to najbardziej rodynamiczna
limuzyna na wiecie, która zyskaa sobie przydomek Mistrza wiata cw.
Na wystawie nie mogo oczywicie zabrakn Audi 100 Avant duo oraz A4
Avant duo. Oba prototypy miay umieszczony przy tylnej osi silnik
elektryczny i miay udowadnia, e ju w tamtych czasach byo moliwe
skonstruowanie samochodów hybrydowych do krótkich podróy.
Uwag zwiedzajcych przykuwa take Audi R10 Le Mans z 2006 roku.
Jest to pierwszy w historii pojazd z silnikiem wysokoprnym, który
wygra 24-godzinny wycig na torze w Le Mans.