Samochod ten wywodzi sie z ostatniej przedwojennej konstrukcji firmy DKW zalolonej w 1928 roku przez inz. J. S. Rasmussena w Zschopau (Niemcy) i majacej liczne filie na terenie calego kraju.
Po wojnie produkcja tych samochodow zostala wznowiona zarowno w RFN pod nazwa poczatkowo DKW a potem AUTO UNION oraz w NRD pod nazwa IFA - przy czym obydwie firmy dokonywaly wasnych modernizacji pierwowzoru.
Omawiany model AUTO UNION 1000 w wersji Coupe byl produkowany w Niemczech w Dusseldorfie w latach 1957-1960. Byl pierwszym po wojnie pojazdem nawiazujacym do dawnej niemieckiej firmy, a cztery kola jego znaku firmowego reprezentowaly cztery poaczone wytwornie samochodowe: DKW, W ANDERER, HORCH i AUDI. Obecnie ten znak jest logiem wspoczesnej firmy AUDI wchodzacej w sklad koncernu AUDI-VW.
Ze wzgledu na krotkie serie produkowanych modeli i zarzucone ju rozwiazania techniczne (3-cylindrowy silnik 2-suwowy) pojazdy maja kultowy charakter, a wszystkie starsze samochody marki DKW, IFA i AUTO UNION sa obecnie poszukiwane przez kolekcjonerow w wielu krajach.
Omawiany egzemplarz pochodzi z roku 1959, a nie 1953 jak glosi napis na szybie, a trafiz do Polski po zakupieniu go w specjalistycznej firmie zajmujacej sie pojazdami zabytkowymi i historycznymi w Niemczech, z przeznaczeniem jako eksponat w salonie samochodowym wspoczesnych aut firmy VW i AUDI w Polsce. Nie jest znana jego historia na terenie Niemiec.
Charakterystyka:
niemiecki, popularny samochod osobowy przeznaczony do przewozu 5 osob. Samochod posiada nadwozie stalowe oparte na ramie i wyposalony w 3-cylindrowy silnik 2-suwowy. Masa wasna samochodu: 910 kg. Dopuszczalna masa calkowita samochodu: 1320 kg. Predkos maksymalna: 120 km/godz. zuzycie paliwa: okolo 10,5 l/100 km.
Podstawowe zespozy pojazdu:
Nadwozie: zamkniete (coupe) z duzymi oknami, dwudrzwiowe, ze skladanymi oparciami przednich siedzen. Drzwi z chowanymi szybami. Miejsce kierowcy - po lewej stronie. Drzwi otwierane zgodnie z kierunkiem jazdy.
Uklad nosny: nadwozie oparte na ramie ze wzmocnieniami. kola przednie zawieszone niezaleznie na wahaczach i poprzecznym resorze piorowym. kola tylne zawieszone zaleznie: sztywna tylna os i poprzeczny resor piorowy. Hydrauliczne amortyzatory teleskopowe. 5 kol (w tym zapasowe umieszczone w bagalniku) z ogumieniem detkowym o wymiarze 5,60-15 firmy FULDA.
Silnik: z zaponem iskrowym, dwusuwowy, trzycylindrowy, pionowy, umieszczony podunie z przodu przed osia przednia, chlodzony ciecza systemem termosyfonowym z wentylatorem bez termostatu. Blok silnika zeliwny. Zasilanie gaznikowe, mieszanka benzyny i oleju w proporcjach 40:1. Paliwo podawane przez membranowa pompe przymocowana do korpusu silnika. Pojemnos silnika 974 ccm, moc 32,5 kW (44 KM) przy 4500 obr/min. Stopien sprezania 7,25:1.
Uklad napedowy: na przednie kola. Sprzeglo suche, tarczowe. Skrzynia biegow manualna z czterema przezozeniami plus bieg wsteczny. Sterowanie reczne, dz wignia przy kierownicy. Naped ze skrzyni przenoszony dwoma poosiami.
Uklad hamulcowy: hydrauliczny, bebnowy, jednoobwodowy, na 4 kola, bez wspomagania. Mechaniczny hamulec reczny dzialajacy na kola tylne.
Uklad kierowniczy: przekladnia kierownicza zebatkowa, bez wspomagania.
Instalacja elektryczna: napiecie 6 V, biegun ujemny na masie. Akumulator o pojemnosci 75 Ah umieszczony w komorze silnika. Pradnica o mocy 160 W. Rozrusznik o mocy 800 W. Elektryczny sygnal dz wiekowe. swiatla kierunkowskazow umieszczone na skraju botnikow. Dwie elektryczne wycieraczki szyby przedniej.
Tomasz Skrzelinski
opracowanie Michal Nejbauer
?rodlo: www.motoforum.pl
zdjecia Auto Union 1100 z 1959r. w wiekszej rozdzielczosci znajdziecie w naszej galerii Oldimerow
Komentarze uytkownikw (0)
|
|
|