Migawki

B5 Audi A4 [Typ 8D] 1995-2001
Audi A4, B5 [Typ 8D] (1995-2001)

Pierwsza generacja tego modelu Audi trafia na rynek w 1994 roku. Samochód ten standardowo wyposaony by w benzynowe silniki o pojemnoci 1.6 (ADP, AHL, ARM, ANA, ALZ), 1.8 (ADR, APT, ARG, AVV), 2.4 (APZ, AMM, AGA, ALF, APS, ARJ, AML), 2.6 (ACZ, ABC) i 2.8 (AAH, ACK, APR, AMX, ALG) oraz diesle o pojemnoci 1.9 (AFF, 1Z, AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) i 2.5 (AFB, AKN), których moc przenoszona bya na przednie koa.

Share this!
 

Tumacz

English French German Polish Russian

Dane modeli

Szczegy techniczne
20091013_1815854137_m_autounion_geral.jpg

Ankieta

Co sdzisz o blokowaniu lewego pasa
 
Przyciemnianie szyb a prawo Pole
Oceny: / 3
Kiepskiwietny 
 
Odson 6274

Zanim zdecydujesz si na przyciemnienie szyb przeczytaj poniszy tekst, pomoe ci to unikn w przyszoci przykrych niespodzianek w czasie kontroli drogowej.

Zasady rejestracji firm przyciemniajcych szyby samochodowe:


   Zgodnie z obowizujcymi aktami prawnymi w zakresie bezpieczestwa szyb jako elementów wyposaenia pojazdów silnikowych tj. Rozporz. Min.Transp. i Gosp. Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbdnego wyposaenia (Dz.U. Nr 44, poz.432) §10 i Zacznik 3 oraz Rozporzdzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1999 r. w sprawie wykazu wyrobów, mogcych stwarza zagroenia albo sucych ochronie lub ratowaniu ycia, zdrowia lub rodowiska podlegajcych obowizkowi certyfikacji na znak bezpieczestwa i oznaczania tym znakiem oraz wyrobów podlegajcych obowizkowi wystawiania przez producenta deklaracji zgodnoci (Dz.U. z dnia 28 stycznia 2000 r. Nr 5 poz 53) obowizuje Regulamin homologacji Nr 43 ECE (Europejskiej Komisji Gospodarczej) ONZ, przyjty przez Polsk, Uchwa Rady Ministrów Nr 97/93 (niepublikowana).
   Homologacji udziela Ministerstwo Infrastruktury na podstawie bada i wniosku Instytutu Szka i Ceramiki Oddzia w Krakowie, który jest jednostk notyfikowan w zakresie bada szyb samochodowych. O homologacj moe ubiega si wycznie producent szyb samochodowych i to w dowolnym kraju, który jest sygnatariuszem porozumienia (R43 ECE), niezalenie od miejsca w którym szyby s produkowane. Homologacje europejskie s honorowane we wszystkich krajach, które to porozumienie podpisay.
Kada szyba posiadajca homologacj musi by trwale oznaczona znakiem, którego wzór jest zacznikiem do homologacji i który powinien mie wygld np.

E20 - oznacza, e homologacji udzielono w Polsce.

 

Dla szyb nie bdcych w polu widzenia kierowcy, posiadajcych przepuszczalno wiata w zakresie widzialnym poniej 70% a (przyciemnionych fabrycznie foli z tworzywa sztucznego lub wykonanych ze szka barwionego w masie) wymagane jest oznaczenie:

Znak V nad znakiem homologacji oznacza wanie, e szyba ma przepuszczalno mniejsz ni 70 %

   W rozporzdzeniu Rady Ministrów z dnia 9 -11-1999 r. (Dz.U. Nr 5 s.201 w grupie asortymentowej wyrobów ze szka i ceramiki szlachetnej) wymieniony jest Regulamin Nr 43 EKG ONZ, jako obowizujcy dla szyb samochodowych klejonych i hartowanych (SWW 1529-121 i 1529-111). Aktualnie nie ma obowizku znakowania szyb samochodowych znakiem bezpieczestwa "B". Odstpiono od tego ju do dawno midzy innymi ze wzgldu na brak moliwoci badania i oznakowania szyb sprowadzanych jako czci zamienne z innych krajów europejskich oraz byoby to niezgodne z zawartym porozumieniem midzynarodowym.

   Oddzielne zagadnienie stanowi modne ostatnio przyciemnianie szyb samochodowych foliami samoprzylepnymi. Folie te stanowi jakby uzupenienie homologacji (o ile nie s nanoszone przez producenta szyb stosownie do odpowiedniej homologacji).
Przyciemnianie szyb jest dopuszczalne w miejscach niemajcych wpywu na pole widzenia kierowcy. ( W zasadzie dotyczy to szyb tylnych drzwiowych i tylnej ogrzewanej w samochodach osobowych oraz szyb bocznych, dachowych i tylnych w autobusach). Szyby przednie (czoowe) musz mie przepuszczalno wiata w zakresie widzialnym nie mniejsz ni 75% a szyby boczne w polu widzenia kierowcy tj. 180o do przodu musz posiada przepuszczalno wiata co najmniej 70%.
Problem stanowi jednak brak moliwoci pomiaru przepuszczalnoci wiata podczas kontroli drogowej a nawet w stacji diagnostycznej. Wprowadzono zatem obowizek rejestracji firm wiadczcych usugi w zakresie przyciemniania szyb samochodowych foliami, a folie przyciemniajce zostay przebadane na zgodno z wymaganiami regulaminu R43 ECE przez importerów tych folii w trybie zleconym Instytutowi Szka i Ceramiki Oddzia w Krakowie.Szyby samochodowe przyciemniane foliami powinny mie dodatkowe oznakowanie (najlepiej w pobliu znaku homologacji) o wygldzie: R43-00XXX-ISiC, gdzie 00XXX oznacza prowadzony przez Instytut numer rejestru firmy wiadczcej usug. Waciciel samochodu powinien te otrzyma stosowne zawiadczenie od firmy przyciemniajcej szyby.
Przykad zawiadczenia o instalacji folii podano niej (nie jest to jednak wzór znormalizowany, a jedynie zalecany). Dopuszczalne s inne formy zawiadcze zawierajce co najmniej wymienione dane i w formacie wielkoci typowej dla dokumentów ( nie kserokopia wiadectwa z bada ISiC -formatu A4)



    Rejestr ten umoliwia identyfikacj firmy, a zawiadczenie o instalacji powinno umoliwi identyfikacj rodzaju folii i jej przepuszczalnoci w przypadkach spornych.

 

    Przebadano grup szyb z foliami dla nastpujcych importerów:

  • "Warsfoll" z Warszawy (folie typu Armorlite, Sun Gard/Glas Gard)
  • "Dyskret - Folie Okienne" z Poznania (folie typu Bruxsafoll, SL-Llumar)
  • "3M" z omianek k. Warszawa (folie typu Panther)
  • "Laskowski Tuning" z Zielonej Góry (folie holenderskie firmy La Cadeau Compagnie B.V.)
  • szyby przyciemniane poprzez napylanie próniowe zwizków tytanu przez firm "Technicolor" z Zielonej Góry.

 

Firmy te otrzymay Raporty z bada, w oparciu które dokonuje si wpisu firm wspópracujcych do rejestru prowadzonego w Instytucie Szka i Ceramiki w Krakowie z wydaniem stosownego wiadectwa. Firmy zarejestrowane powinny uzyska kopi Raportów z bada folii od importera w celu uzyskania danych o wartociach przepuszczalnoci wiata poszczególnych typów folii, a take o wynikach badania innych parametrów wedug wymaga Regulaminu Nr 43 ECE.

Przyciemnianie szyb przednich drzwiowych "na wyrane yczenie klienta", o przepuszczalnoci wiata (wraz z szyb) niszej ni 70% stanowi podstaw do zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez policj i nie dopuszczenie pojazdu do ruchu przez stacj diagnostyczn. Firma wykonujca tak usug powinna we wasnym interesie ten fakt odnotowa w dokumentacji wykonania usugi i nie oznacza szyb przednich wasnym numerem rejestru.

Szyby przednie - boczne w samochodach mog by oklejane foliami bezbarwnymi typu Armorlite, SunGard/GlassGard ("Warsfoll") lub 3M oraz Bruxsafoll ("Dyskret") w celach m.in. antywamaniowych.
Praktycznie mona równie przyciemnia je z zachowaniem cznej przepuszczalnoci wiata (szyby i folii) w zakresie widzialnym, wynoszcej co najmniej 70%. Ze wzgldu na brak moliwoci pomiaru tej przepuszczalnoci zarówno podczas kontroli drogowej jak równie w stacji diagnostycznej, mog powstawa spory, a do drogi sdowej wcznie. Z tego te wzgldu bezpieczniej jest szyb przednich - drzwiowych nie przyciemnia!

 

 

   Jeeli folia na szybach nie jest zidentyfikowana przez wykonujcego usug to pewnych ustale mona dokona na podstawie dokumentów. Natomiast w przypadku braku takiej identyfikacji sprawa jest trudniejsza i kosztowniejsza. Istnieje konieczno zbadania folii naklejonej na konkretn szyb w konkretnym samochodzie, co jest moliwe na próbkach o wymiarach 100 x 100 mm lub 50 x 50 mm. Poniewa szyby hartowanej nie mona obrabia (przecina), to ekspertyzy tego typu mog by wykonywane w naprawd wyjtkowych wypadkach. Wymaga to odklejenia naklejonej folii i jest to badanie niszczce. Brak jest urzdze (spektrofotometrów) do pomiaru przepuszczalnoci wiata na szybie zamontowanej w samochodzie.

 


 

Literatura i dokumenty:
    * Porozumienie dotyczce przyjcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposaenia i czci pojazdów samochodowych, Zacznik 42: Regulamin nr 43 "Jednolite przepisy Dotyczce homologacji bezpiecznych oszkle i materiaów oszkleniowych" Genewa 20.03.1958 r. Rewizja 1, E/ECE/ TRANS/505 z 24 lutego 1988 r.
    * Uchwaa Rady Ministrów Nr 97/92 z dnia 11 sierpnia 1992 r., w sprawie przyjcia niektórych Regulaminów stanowicych zaczniki do Porozumienia dotyczcego przyjcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposaenia i czci pojazdów samochodowych.
    * Agreement concerning the adoption of uniform conditions of approval and reciprocal recognition of approval for motor vehicle equipment and parts, (situation at 31 Juzy 1992.) Genewa, CH. TRANS/SC1/WP29/343. 6 August 1992.
    * Rozporzdzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbdnego wyposaenia (Dz.U. Nr 44, poz.432) §10 i Za. 3
    * Rozporzdzenie Rady Ministrów. z dnia 9 listopada w sprawie wykazu wyrobów, mogcych stwarza zagroenia albo sucych ochronie lub ratowaniu ycia, zdrowia lub rodowiska podlegajcych obowizkowi certyfikacji na znak bezpieczestwa i oznaczania tym znakiem oraz wyrobów podlegajcych obowizkowi wystawiania przez producenta deklaracji zgodnoci (Dz.U. z dnia 28 stycznia 2000 r. Nr 5 poz 53)
    * I. Nowakowska "Folia na szybach" MOTOR Nr 18-19 /2001 s.58
    * Rozporzdzenie Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich nizbdnego wyposaenia (Dz.U. nr 32 poz. 262 z 2003 r.) ***

 


ródo:
www.margotjg.com

 

Jako, ze sprawa przyciemniania szyb wciz wzbudza kontrowersje, to zapraszamy na nasze forum, do dyskusji w tym temacie


Share this!

Cytuj artyku Ulubione Powiadom znajomego Dodaj do del.icio.us



Komentarze uytkownikw (0) RSS feed komentarz

aden komentarz nie wystawiony

Dodaj swj komentarz



mXcomment  © 2007-2016 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artyku   nastpny artyku »