Szukasz samochodu uywanego? Uwaaj. Nigdy nie masz pewnoci jaki
charakter ma sprzedajcy. By moe masz do czynienia z osob uczciw a
moe czeka Ci pojedynek z zawodowcem, który yje z nacigania frajerów.
Jeli sam nie jeste ekspertem, który zdy si ju nauczy na
wasnych bdach popro o pomoc kogo wykwalifikowanego. W przypadku
droszych samochodów potrzebnych jest tak naprawd a trzech
specjalistów. Po pierwsze dowiadczony blacharz samochodowy. Po drugie
mechanik wyspecjalizowany w marce, z któr bdziemy mie do czynienia.
Po trzecie - spec od instalacji gazowych o ile przedmiot zakupu jest w
takow wyposaony.
Kosmetyka czyni cuda
W handlu samochodami
obowizuj dwie szkoy. Wedug pierwszej - samochód wystawiony do
sprzeday musi by „odstrzelony” na bysk. Oczywicie tanim kosztem -
rdz przykrywaj lakiernicze wpyki lub ozdobne listewki/naklejki, a
cae nadwozie przechodzi gruntown polerk z wykorzystaniem materiaów
koloryzujcych. Elementy z czarnych tworzyw sztucznych nabyszcza si
specjalnymi rozolami lub ... zwyk czarn past do butów. Najlepsi w
swoim fachu nabyszczaj take opony.
Szkoa druga wyznaje
przeciwn zasad - samochód zostaje „naturalnie” brudny, dziki czemu
sprawia bardziej wiarygodne wraenie. Brud - czasem troskliwie i
precyzyjnie nanoszony - przykrywa ewentualne niedoskonaoci powoki
lakierniczej.
Sposób
Przed zakupem umyj samochód i
ogldnij w dobrym dziennym wietle, patrzc na nadwozie pod rónymi
ktami z daleka i z bliska. Tylko w taki sposób dostrzeesz ewentualne
rónice w odcieniu lakieru na poszczególnych elementach poszycia
nadwozia.
Jedynym miarodajnym testem jakoci nadwozia samochodu
jest specjalistyczne badanie na pycie do pomiaru geometrii karoserii.
Tego typu urzdzenia znajduj si tylko w nielicznych najlepiej
wyposaonych serwisach blacharskich. W ostatecznoci poprzesta mona
na kontroli geometrii zawieszenia (zbieno), ale tak czy inaczej jest
to tylko badanie pomocnicze. atwiej na nim wykluczy samochód ni
potwierdzi jego bezwypadkowo.
Wntrze
Nic tak nie ujmuje potencjalnych
nabywców jak czyste i pachnce wntrze. Pranie tapicerki jest zatem
programem obowizkowym we wszystkich szanujcych si punktach sprzeday
aut uywanych. „Specjalici” nie poprzestaj na tym. Najciekawsze
„sztuczki” to wymiana okadzin na pedaach, nowe pokrowce na
zniszczonych fotelach, wymiana zuytej kierownicy lub obszycie jej
skajem czy tani skór.
Sposób
Zagldnij pod pokrowce,
odchyl dywaniki, przygldnij si czy nakadki na peday nie wygldaj
zbyt modo. Korzystajc z pomocy diagnosty w serwisie - sprawd czy
auto ma poduszki powietrzne czy tylko atrapy maskujce.
Licznik
May przebieg to podstawa sukcesu na
giedzie. „Pchanie szafy” to niestety norma i to nie tylko w naszym
kraju. Co ciekawe - u nas jest to jak najbardziej legalny proceder,
opatrzony nazw „korygowanie stanu licznika samochodowego. Ogosze
dotyczcych tego rodzaju usug jest w naszych gazetach mnóstwo, a zatem
„grzech” nie skorzysta.
Sposób
Sposoby na licznikowych
oszustów s trzy. Po pierwsze - niezwykle wnikliwa kontrola zestawu
wskaników celem odszukania rys na rubkach mocujcych tarcze zegarów i
zestaw wskaników, które wiadcz o demontau. Po drugie - stan
licznika powinien z grubsza odpowiada ogólnemu zuyciu
eksploatacyjnemu auta. Po trzecie - w niektórych samochodach po
podczeniu fabrycznego komputera diagnostycznego mona odczyta
faktyczny przebieg, rejestrowany niezalenie od tego co dzieje si z
tablic przyrzdów. Jeli sprzedajcy nie jest pierwszym wacicielem
auta, trudno mu cokolwiek udowodni. Wystarczy jeli przekonujco
zdziwi si z „odkrycia” razem z nami...
Mycie silnika
Z myciem silnika jest tak jak z
nadwoziem. Niektórzy wol czysty, inny brudny. Zdarza si jednak
trzecia opcja. Po zmyciu z silnika ladów oleju, sprzedawca jedzi po
zakurzonej drodze eby nagromadzi naturalny, „zdrowy” osad.
Sposób
Tylko wizyta w warsztacie wykae niedomagania silnika. Warsztat najlepiej odwiedzi po wykonaniu dugiej jazdy próbnej.
Troch marketingu...
Dziki ogoszeniom
sprzedaje si caa masa samochodów. Ich pisanie jest w pewnym sensie
sztuk. Chodzi przecie o to, aby zainteresowa potencjalnego klienta.
Wyobramy sobie takie ogoszenie:
„Sprzedam 6 - letni samochód.
Pierwszy waciciel. Przebieg 250 000 km. Raz kto wjecha w baganik,
tak mocno, e otaro si o kasacj auta, ale w kocu ubezpieczyciel
pokry koszty naprawy. Blacharz musia si sporo nakombinowa, eby
zmieci si w cenie odszkodowania. Jest jednak fachowcem i teraz auto
wyglda estetycznie. Dolewam dwa litry oleju midzy wymianami. Auto
jest niezawodne, ale sprzedaje, bo to ju chyba najwysza pora.”
A teraz to samo ogoszenie, tylko inaczej:
„Okazja. Sprzedam 6 - letni samochód, pierwszy waciciel, kupione w kraju, zadbane, nigdy nie palone w rodku, serwisowany.”
Prawda
e brzmi lepiej? Moe niezbyt gramatycznie, ale krótko, na temat i a
si chce zadzwoni. Podczas ogldzin dowiemy si, e sprzedawca jest
porednikiem i kupi to auto od pierwszego waciciela, e by malowany
botnik, e szyba jest nowa „bo si wamywali”. Kropk nad i jest
przebieg cofnity na wiarygodne 90 czy 130 000 km.
Czytajc ogoszenia warto si nad tym zastanowi zanim wyruszymy w podró po auto na drugi koniec Polski.
Fakty i mity.
Auta sprowadzane z Zachodu s zawsze w idealnym stanie
Nie
oszukujmy si, zadbany samochód w idealnym stanie i w okazyjnej cenie
to prawdziwa rzadko. W obliczu silnej konkurencji cenowej coraz
czciej na giedy trafiaj samochody odbudowywane po mniejszym lub
wikszym wypadku. Na dodatek odbudowa jest zwykle bardzo niestaranna,
bo tylko taka pozwala zarobi sprowadzonym na aucie porednikowi, oraz
mechanikom.
Najbezpieczniej kupuje si samochody krajowe.
Bzdura
- wród samochodów kupionych kiedy w polskim w salonie take trafiaj
si powypadkowe wraki, których trzeba si jako pozby. Gdyby auta
kupione w kraju nie ulegay wypadkom, czy kradziey, stawki Auto-Casco
byy by w ich przypadku symboliczne.
Powypadkowy samochód zawsze jest zomem
Bzdura.
Auto odbudowane zgodnie z zaleceniami fabrycznymi, przy uyciu
odpowiednich narzdzi i czci praktycznie wraca do dawnej formy, cho
oczywicie musi by tasze ni auto bezwypadkowe. Problemem jest w
takich wypadkach trwao zabezpiecze antykorozyjnych. Auta odbudowuje
si nawet w Niemczech - chodzi gównie o modele mode drogie i
trudnodostpne.
Niebezpieczne s jedynie naprawy „tanim kosztem” w celach zarobkowych. Szkoda, e takich wykonuje si najwicej...
Na giedzie ryzykujesz, w komisie - nie
Bzdura.
Zarówno na giedzie jak i w komisie mona trafi na „min”. Tu i tu
mona take kupi idealny samochód w rozsdnej cenie. Reguy nie ma -
za kadym razem trzeba po prostu wnikliwie kontrolowa stan samochodu.
Ze sprowadzanymi prywatnie samochodami mog si wiza problemy rejestracyjne.
Tak.
Zdarza si, e prywatny „mini importer” nie dopeni wszelkich
formalnoci, np. nie wyrejestrowa auta, nie dysponuje wymaganym
kompletem dokumentów lub le sporzdzi umow transakcji i bdziemy
mie kopoty z rejestracj. Problemem moe by take zaniona kwota
transakcji jeli porednik sfaszowa oryginaln umow kupna sprzeday.
Ubezpieczenie auta przechodzi na kupujcego
Tak,
ale przy przerejestrowaniu polisy ubezpieczyciel weryfikuje zniki i na
nowo oblicza skadk (dotyczy aut zarejestrowanych ju w Polsce).
To normalne
Kupujc auto uywane trzeba si
liczy z tym, e moe ono nosi na sobie lady eksploatacji. Wród
normalnych objawów zuycia naley wymieni m.in.:
- Drobne odpryski lakieru na przedniej czci maski (lady po kamyczkach)
- Zarysowania na karoserii, mae „parkingowe” wgniecenia
- Rysy na przedniej szybie
- Wytarcie progu od strony drzwi kierowcy
-,Pknicia tapicerki fotela kierowcy
- Zuyta kierownica
- Szara tapicerka dachu (nalot po dymie tytoniowym)
Zuycie
eksploatacyjne powinno oczywicie by adekwatne do wieku auta i
przebiegu. Co z tego, e kupimy dwuletni samochód, skoro na liczniku
bdzie mia np. 250 000 km, przejechanych na etacie w firmie
kurierskiej?
Co moesz sprawdzi samodzielnie?
Zacznij od kontroli dokumentów oraz numerów nadwozia i silnika. W dalszej kolejnoci postpuj wedug nastpujcych zasad:
Na postoju
- Ogldaj nadwozie w wietle dziennym. Patrz z bliska i z daleka
- Porównaj oznaczenia na szybach bocznych
- Zwró uwag czy na uszczelkach drzwi nie ma ladów lakieru
- Przejed palcem po krawdziach maski i drzwi - jeli s porowate, by moe kto je malowa
- Porównaj szczeliny midzy poszczególnymi elementami nadwozia. Powinny by jednakowe
-
Przygldnij si oponom - powinny by w dobrym stanie i ... takie same
pod wzgldem producenta oraz oznacze. Jednostronne zuycie opon
wiadczy o zej zbienoci kó.
- Sprawd poziom pynów eksploatacyjnych (olej, ciecz chodzca, pyn hamulcowy, pyn w ukadzie wspomagania kierownicy)
-
Jeli moesz wjecha na kana lub podnie auto zwró uwag czy nie ma
wycieków oleju oraz pynu chodzcego (najlepiej sprawdza to po
jedzie próbnej)
- Popro kierowc aby porusza kierownic - i posuchaj czy spod przednich kó nie dochodzi guche stukanie
- Ogldnij ukad wydechowy czy nie jest przerdzewiay
- Wypróbuj wszystkie zamki w drzwiach i mechanizmy opuszczania szyb
- Odchyl dywaniki w kabinie i baganiku - moe znajdziesz lady zacieków wody
- Sprawd owietlenie zewntrzne i wntrza.
-
Popro o dokumentacj serwisow przegldów, ewentualnie o potwierdzenie
przebiegu przy którym ostatni raz wymieniono pasek rozrzdu.
Podczas jazdy próbnej
- Przed zapaleniem
silnika spójrz na zestaw wskaników - po przekrceniu kluczyka powinny
wieci si niektóre kontrolki, np. oleju. Po uruchomieniu silnika
wszystkie czerwone kontrolki powinny zgasn, chyba, ze jeszcze nie
zwolnie hamulca pomocniczego.
- Zanim ruszysz posuchaj auta.
Wcinij sprzgo i znów wsuchaj si w odgosy zespou napdowego.
Jeli haas zaleny jest od pracy sprzga - moe to wiadczy o jego
uszkodzeniu
- Wycz radio, skieruj si z dala od wielkomiejskiego haasu, tak aby móg swobodnie sucha odgosów auta
- Sprawd czy podczas hamowania samochód nie ciga w jedn lub drug stron
- Wypróbuj wszystkie przeoenia w skrzyni biegów
- Obserwuj wskaniki - szczególnie temperatur cieczy chodzcej
- Na parkingu wypróbuj hamulec pomocniczy
Jeli na tym etapie nie jeste rozczarowany autem, pora umówi si z mechanikiem na dokadny przegld w serwisie.
ródo:
www.carfocus.pl
Komentarze uytkownikw (0)
|
|
|