Migawki

B5 Audi A4 [Typ 8D] 1995-2001
Audi A4, B5 [Typ 8D] (1995-2001)

Pierwsza generacja tego modelu Audi trafia na rynek w 1994 roku. Samochód ten standardowo wyposaony by w benzynowe silniki o pojemnoci 1.6 (ADP, AHL, ARM, ANA, ALZ), 1.8 (ADR, APT, ARG, AVV), 2.4 (APZ, AMM, AGA, ALF, APS, ARJ, AML), 2.6 (ACZ, ABC) i 2.8 (AAH, ACK, APR, AMX, ALG) oraz diesle o pojemnoci 1.9 (AFF, 1Z, AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) i 2.5 (AFB, AKN), których moc przenoszona bya na przednie koa.

Share this!
 

Tumacz

English French German Polish Russian

Dane modeli

Szczegy techniczne
20091013_1208387928_audi_a3_cabrio_2008_12.jpg

Wszystkie modele Audi, informacje i dane techniczne

Róne informacje i dane z modeli Audi, sprawd link poniej



 Audi dane techniczne


Samochodowe rda wiata (arwki) Pole
Oceny: / 1
Kiepskiwietny 
 
Odson 10970

SAMOCHODOWE RÓDA WIATA

Rozwój konstrukcji elektrycznych róde wiata jest bardzo dynamiczny, powstaj coraz skuteczniejsze i trwalsze arówki halogenowe, lampy wyadowcze oraz diody elektroluminescencyjne (LED). Do bardzo popularnych róde wiata stosowanych w samochodach nale arówki tradycyjne, arówki halogenowe, lampy ukowe ksenonowe i diody elektroluminescencyjne. arówki halogenowe i lampy ksenonowe stosowane s w reflektorach samochodowych, ale coraz czciej pojawiaj si tu równie diody elektroluminescencyjne. W wiatach sygnaowych stosowane s gównie arówki tradycyjne i diody LED. Rozwój nowych konstrukcji samochodów stawia coraz wysze wymagania producentom wiate samochodowych. Obecna oferta samochodowych róde wiata jest szeroka, poniewa zalicza si do niej zarówno starsze rozwizania arówek (niezbdne, jako czci zapasowe do starszych modeli samochodów), jak i nowe rozwizania róde wiata, które stosowane s w nowych modelach samochodów.

Pod wzgldem wartoci napicia zasilajcego samochodowe róda wiata dzielimy na zasilane napiciem 6 V, 12 V i 24 V. Instalacja elektryczna o napiciu 24 V stosowana jest w samochodach ciarowych, autokarach i maszynach roboczych. Instalacja o napiciu 6V stosowana jest w motocyklach, a 12V powszechnie w samochodach osobowych, terenowych i dostawczych. Obecnie w reflektorach przednich samochodów stosowane s gównie arówki halogenowe: H1, H2, H3, H4, H7, H8, H9, H10, H11, H12. Najbardziej popularne to arówki typu H1, H4 i H7. W wiatach sygnaowych stosuje si gównie arówki tradycyjne: W5W, WY5W, W16W, W21W, WY5W, W21/5W, P21W, PY21W, P21/5W, P21/4W, P27W, P27/7W, R5W, R10W, RY10W, C5W, H21W.

Do zalet lamp ksenonowych w porównaniu do arówek halogenowych mona zaliczy: wiksz skuteczno wietln, dusz trwao, bielsze wiato (temperatura barowa wiata w granicach Tc =  4000 K)

Lampy ksenonowe nie mog by stosowane w reflektorach wiate drogowych lub mijania przystosowanych do arówek halogenowych.

Rodzaje samochodowych róde wiata

arówki s nadal najpopularniejszym ródem wiata, stosowanym w samochodach. ródem wiata jest w nich arnik wykonany z drutu wolframowego i umieszczony w bace szklanej wypenionej gazem. Zwyke arówki s wypeniane argonem, natomiast halogenowe (oznaczane liter H w symbolach) gazem, zwanym halogenem, powstaym ze zwizków jodu i bromu. Dodatek ten pozwala na podwyszenie temperatury arnika, co daje bielsze i janiejsze wiato. W latach 90-tych XX wieku pojawiy si lampy wyadowcze D1 wypenione ksenonem (std nazwa "ksenony"). ródem wiata jest w nich uk elektryczny, palcy si pomidzy dwoma elektrodami. Do zaponu tego uku potrzebne jest wysokie napicie o wartoci 6 - 12 V, natomiast do podtrzymania wystarczy napicie 85 V. Lampa taka pobiera tylko ok. 35 W mocy i daje 3-krotnie wikszy strumie wietlny, ni arówka H4 (wiato mijania), o barwie zblionej do wiata dziennego. Poniewa zdecydowana wikszo samochodów wyposaona jest w arówki, wiecce óto w porównaniu ze wiatem dziennym, natomiast ulice owietlone s przewanie lampami sodowymi, dajcymi wiato o barwie zblionej do pomaraczowej, "ksenony" w samochodach w nie wyposaonych sprawiaj wraenie wiecenia na niebiesko bd fioletowo. Lampy ksenonowe wymagaj specjalnych przetwornic zasilajcych, oraz (na podstawie obowizujcych m.in. w Polsce przepisów, ze wzgldu na moliwo olepiania silnym wiatem kierowców jadcych z przeciwka ) reflektorów wyposaonych w ukad automatycznego poziomowania i urzdzenie czyszczce szka (spryskiwacz lub wycieraczki). Wszystko to sprawia, e owietlenie ksenonowe jest bardzo drogie i stosowane na razie w niewielu modelach samochodów. Inn nowoci jest zastpowanie arówek w lampach sygnalizacyjnych (wiata pozycyjne, wiata stop) diodami LED. Pobieraj one niewielk moc z porównaniu z arówkami dajcymi ten sam efekt wietlny, zapalaj si o uamek sekundy szybciej (co ma znaczenie w lampach stop) i s bardzo trwae.

Parametry i wasnoci arówek

Termin

Opis

Napicie nominalne

Napicie przy którym arówka jest uywana, np. 6V, 12V, 24V

Napicie znamionowe

Napicie, na jakie zostaa zaprojektowana arówka. Dla arówek reflektorowych przeznaczonych do samochodów osobowych wynosi ono 13,2 V

Strumie wietlny

Moc promieniowania wietlnego ("ilo wiata wychodzcego poza arówk w rónych kierunkach")

Wydajno wietlna (sprawno)

Stosunek strumienia wietlnego arówki do mocy elektrycznej [lm/W]

Zuycie lumenów

  • Wskanik wydajnoci wiata arówki uywanej w porównaniu z now
  • Pomiar dokonany po 75% okrelonej (Tc) trwaoci arówki
  • Wyraony w procentach pocztkowego strumienia
  • Przykad: zaycie lumenów = 60%, co oznacza, e uywana lampa daje 40% mniej wiata ni nowa lampa

Trwao

Czas, który upywa od momentu przepalenia skrtki i braku emisji wiata (B3 = 35, Tc = 63.2% uszkodzonych arówek). Trwao arówek halogenowych wynosi od kilkuset do ponad tysica godzin, ale np. firma Philips zaleca wymian arówek co 2 lata, lub co 50000 km.

Przykadowe typowe wartoci strumienia wietlnego dla rónych róde wiata:

ródo wiata

F , [lm]

arówka do latarki 3,5V/0,2A

5,6

arówka rowerowa 6V/2,7W

22

arówka samochodowa R2 45/40 W

700/450

arówka samochodowa H4 60/55W

1750/1000

arówka samochodowa H1 55W

1550

Samochodowa lampa ksenonowa D1

3000

Wybrane typy samochodowych róde wiata

arówka halogenowa H1 12V 55W z trzonkiem P14,5s. Zastosowanie: reflektory gówne

arówka halogenowa H3 12V 55W z trzonkiem PK22s. Zastosowanie: reflektory przeciwmgowe

arówka halogenowa H4 12V 60/55W z trzonkiem P43t-38. Zastosowanie: reflektory gówne (wiato mijania i drogowe). Najpopularniejsza arówka reflektorowa.

arówka halogenowa H7 12V/55W z trzonkiem PX26d. Zastosowanie: reflektory gówne. Jest to ulepszona wersja H1

arówka halogenowa HB3 12V 60W z trzonkiem P20ds. Zastosowanie: reflektory gówne

arówka halogenowa HB4 12V 51W z trzonkiem P22ds. Zastosowanie: reflektory gówne

arówki nowej generacji, "high performance" (o wysokiej wydajnoci). Typy: H9 12V 65W z trzonkiem PGJ 19-1(z lewej); H11 12V 55W z trzonkiem PGJ 19-2 (z prawej). Daj wikszy strumie wietlny (H11: 1350 lm ; H9: 2100 lm) w porównaniu do H4.

arówka R2 12V 45/40W z trzonkiem P45t-41. Zastosowanie: reflektory gówne. Obecnie rzadko stosowana (np. Fiat Uno, starsze wersje 126p).

Lampa ksenonowa D2S 85V 35W z trzonkiem P32d-2. Zastosowanie: reflektory gówne typu soczewkowego.

Lampa ksenonowa D2R 85V 35W z trzonkiem P32d-3. Zastosowanie: reflektory gówne z odbynikiem paraboloidalnym.

arówki: P21W 12V 21W oraz P5W 12V 5W z trzonkiem BA15s. Zastosowanie: kierunkowskazy (standardowe kolory baki: bezbarwny i pomaraczowy), wiata STOP (wersja 21W); wiata pozycyjne (wersja 5W).

arówka P21/5W 12V 21/5W z trzonkiem BAY15d. Zastosowanie: wiata pozycyjne i STOP.

arówka caoszklana W5W 12V 5W z trzonkiem W2.1x9.5d. Zastosowanie: wiata pozycyjne.

arówki caoszklane W2,3W oraz W1,2W 12V 2,3W i 1,2W z trzonkiem W2x4.6d. Zastosowanie: "trzecie" wiata STOP (wersja 2,3W), podwietlanie deski rozdzielczej (wersja 1,2W).

arówki rurkowe C5W i C10W 12V 5W i 10W z trzonkiem SV8.5. Wersja o dugoci 35 mm. Zastosowanie: lampki owietlenia wntrza.

arówki rurkowe C5W i C10W 12V 5W i 10W z trzonkiem SV8.5. Wersja o dugoci 40 mm. Zastosowanie: lampki owietlenia wntrza.

arówki caoszklane BAX 12V 2W oraz 1,2W z trzonkiem plastykowym BAX 10d. Zastosowanie: lampki kontrolne w zestawach wskaników.

arówki caoszklane BAX 12V 2W oraz 1,2W z trzonkiem plastykowym BAX 10s. Zastosowanie: lampki kontrolne w zestawach wskaników.



róda:
www.motofakty.pl
www.vtuning.pl
www.wikipedia.pl



Share this!
Cytuj artyku Ulubione Powiadom znajomego Dodaj do del.icio.us



Komentarze uytkownikw (0) RSS feed komentarz

aden komentarz nie wystawiony

Dodaj swj komentarz



mXcomment  © 2007-2018 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
« poprzedni artyku   nastpny artyku »

Konkretne modele Audi, dane techniczne i informacje

Aby dowiedzie sie wiecej o konkretnych modelach, wybierz model Audi, który Cie interesuje i o którym informacje chcesz pozyska.



Opinie o rnych modelach Audi


Wybierz model Audi, który Ci interesuje i o którym szukasz opini