Pierwsza generacja tego modelu Audi trafia na rynek w 1994 roku. Samochód ten standardowo wyposaony by w benzynowe silniki o pojemnoci 1.6
(ADP, AHL, ARM, ANA, ALZ), 1.8 (ADR, APT, ARG, AVV),
2.4 (APZ, AMM, AGA, ALF, APS, ARJ, AML), 2.6 (ACZ, ABC)
i 2.8 (AAH, ACK, APR, AMX, ALG)
oraz diesle o pojemnoci 1.9 (AFF, 1Z, AHU, AHH, AFN, AVG, AJM, ATJ) i 2.5 (AFB, AKN),
których moc przenoszona bya na przednie koa.
Jak usun rysy z lakieru samochodu i naprawi lakier?
Odson
11234
Rysy i zadrapania na lakierze to zmartwienie chyba kadego kierowcy, lakierowane zderzaki zarysowane w prawie kadym samochodzie, albo duga rysa od tylniej lampy do przedniej zrobiona np. kluczem a do goej blachy wyglda okropnie.
U lakiernika malowanie zaómy, trzech elementów kosztowaoby ok. 750,00 z. 250,00 z. od elementu (za zderzak ok. 200,00 z od sztuki). Poradnik opisuje krok po kroku, w jaki bardzo szybki i prosty sposób mona zrobi to samemu. Tego samego sposobu uywaj nieuczciwi lakiernicy i ka sobie paci jak za lakierowanie. Usunicie rysy np. z drzwi zajmuje ok. dwóch godzin i kosztuje jakiej 40,00 z. (pacisz tylko za materia) poza tym reszta jest dziecinnie prosta.
Co bdzie potrzebne??
Ponisze rzeczy najlepiej kupi w sklepie z zaopatrzeniem lakierniczym, takie sklepy mona znale w kadym wikszym miecie.
1). Spray dobrany do koloru samochodu. Kod lakieru znajduje si najczciej na naklejce pod pokryw silnika. Jeeli nie uda si go znale mona zapyta sprzedawc w sklepie gdzie w naszym samochodzie znajdziemy kod lakieru. Jeeli samochód by wczeniej lakierowany najlepiej wykrci klapk wlewu paliwa i dobra lakier komputerowo, nastpnie poprosi sprzedawc by nabi go do sprayu. Minimalna ilo, jak mona dobra komputerowo to 400 ml. (ok. 25,00 z. razem z nabiciem) i tyle powinno nam wystarczy. Jeeli lakier to metalik naley jeszcze dokupi spray bezbarwny „Clarlac” (ok. 10 z. 100 ml. powinno wystarczy)
2). Wodny papier cierny bd potrzebne dwie gruboci 1000 mm i 2000 mm po dwa arkusze w zupenoci wystarcz.
3). Szpachla samochodowa najmniejsza pojemno i szpachelk do jej nakadania.
4). Pasta cierna. Moe by Tempo ze wzgldu na cen (ok. 8,50 z.)
Aby ograniczy koszty i ze wzgldu na niewielk ilo, jak potrzebujemy warto popyta znajomych czy nie s w posiadaniu szpachli samochodowej.
Od czego zacz?
Najpierw musimy ustali czy rysa to rysa czy zadrapanie. Zadrapanie nie jest zbyt gbokie i nie wida podkadu jest jednak wyczuwalny lekki ubytek, rysa jest gboka wida podkad lub go blach w skrajnych przypadkach jest równie wgniecenie. Kiedy ju wiemy z czym mamy do czynienia moemy zabra si do pracy.
Usuwanie zadrapa
Przed przystpieniem do poniszych czynnoci naley spróbowa usun zadrapanie past ciern. Past naley naoy na mikk szmatk i wciera kulistymi ruchani, a nastpnie oceni efekt. Jeeli widzimy, e zadrapanie znika to nakadamy past tak dugo a zniknie bez ladu. W takim przypadku ponisze czynnoci naley pomin.
1). Do wiadra z wod wrzucamy poow arkusza papieru ciernego 2000.
2). Zadrapanie równie moczymy wod a nastpnie szlifujemy kulistymi ruchami lekko dociskajc, po ok. 30 s. papier naley przepuka w wiadrze z wod w celu odetkania powierzchni ciernej. Podczas szlifowania naley zachowa ostrono by nie zeszlifowa za duo lakieru, przy lakierach metalicznych nie trzeba by a tak ostronym.
3). Po cakowitym zeszlifowaniu zadrapania powinna zosta matowa powierzchnia. Nastpnie na t powierzchni naley nanie poste ciern i polerowa do cakowitego poysku. Past najlepiej nakada mikk szmatk lub gbk pamitajc o tym, e pasta ciera tylko wtedy, gdy jest wieo naoona (mokra) po zaschniciu naley j zetrze such szmatk. Po kilkukrotnym naoeniu i starciu pasty po zadrapaniu nie bdzie ladu.
Usuwanie rys
1). Do wiadra z wod wrzucamy poow arkusza papieru ciernego 2000 i 1000.
2). Rozrabiamy niewielk ilo szpachli (wedug wskazówek zawartych na opakowaniu). Do rozrobienia szpachli najlepiej uywa dwóch szpachelek, jednej duej i jednej mniejszej (taka kombinacja zapewnia dobre rozmieszanie skadników i uatwia nakadanie szpachli na rys)
3). Nabierajc niewielk ilo szpachli na szpachelk, pokrywamy rys jednym pocigniciem, w razie potrzeby czynno naley poprawi a do uzyskania w miar równej powierzchni i pozostawiamy do zastygnicia na ok. 30 minut.
4). Teraz naley nadmiar szpachli zeszlifowa do tego celu uyjemy papieru ciernego o gruboci 1000. Szlifowa naley kulistymi ruchami z równomiernym naciskiem miejsce naoenia szpachli i lakier w jej pobliu. Co jaki czas papier naley moczy i sprawdza palcami gadko szlifowanej powierzchni. Dobrze wyszlifowana powierzchnia nie powinna posiada adnych wgbie i wybrzusze a w dotyku powinna przypomina szko. Tak przygotowan powierzchni naley wytrze do sucha szmatami i odtuci rozpuszczalnikiem najlepiej uniwersalnym lub benzyn ekstrakcyjn.
5). Przed lakierowaniem trzeba oklei wszystkie elementy znajdujce si w pobliu lakierowanego miejsca, których nie chcemy pomalowa (listwy, szyby, klamki, opony itp.) Do oklejenia najlepiej uy papierowej tamy samoprzylepnej i starych gazet. Spray przed uyciem naley dobrze rozmiesza ( patrz sposób uycia na opakowaniu) i spryska przygotowan powierzchni z odlegoci ok. 20 cm jednym nie za wolnym pocigniciem, aby tylko lekko zaprószy element. Nie naley lakierowa za pierwszym razem na ”gotowo”, bo wtedy powstaj zacieki. Lakier trzeba nanosi warstwami, w co 2-3 minutowych odstpach.
6). Po naoeniu lakieru naley odczeka jakiej dwie do trzech godzin w zalenoci do temperatury. Gdy lakier jest suchy i twardy naley szlifowa lakierowane miejsce papierem 2000 a do usunicia cieni i nalotu po rozpyleniu sprayu. Jeeli lakier to metalik to naley teraz naoy "Clarlac". Nakadamy go dokadnie tak samo jak wczeniej spray i znowu czekamy a wyschnie.
7). Nastpnie naley kulistymi ruchami wetrze past Tempo na polakierowane miejsce i spolerowa mikk szmatk, czynno t z naley powtórzy kilka razy. Ostatnim etapem jest naoenie pasty na cay element lub elementy lakierowane w celu usunicia resztek pyu po lakierowaniu.
Jeeli rysa lub obicie np. na drzwiach s niezbyt gbokie mona kupi tak zwan zaprawk i za pomoc pdzelka nanie lakier na uszkodzone miejsce w kilku warstwach. Chodzi oto eby lakier by naoony przesadnie grubo. Tak przygotowane miejsce naley zostawi do wyschnicia najlepiej do nastpnego dnia. Gdy lakier zastygnie papierem 2000 szlifujemy nadmiar lakieru a do uzyskania gadkiej powierzchni, nastpnie nakadamy past Tempo i gotowe. Metoda ta sprawdza si tylko wtedy, jeeli nie zachodzi konieczno nakadania szpachli.
Wszystkich problemów zwizanych z usuwaniem rys i zadrapa nie jestem w stanie precyzyjnie opisa do tego potrzebny jest praktyczny pokaz, którego nie zastpi instrukcja.
Pamitajcie by nie ba si próbowa, jeeli co pójdzie nie tak jak powinno to zawsze mona to zeszlifowa papierem 2000 i zacz od nowa lub naoy past wypolerowa i po naszej robocie nie zostanie ladu. Papieru tego lakiernicy uywaj do polerki lakierów matowych i jest on w 100 % bezpieczny. Niema takiej moliwoci eby uszkodzi nim sobie lakier.