System bezpieczestwa Procon-Ten |
|
System Procon-Ten jest mechanicznym systemem bezpieczestwa dziaajcym w dwóch fazach. Faza pierwsza to ochrona wntrza samochodu w oparciu o system stalowych wzmocnie wbudowanych w drzwi oraz potne aluminiowe profile zamontowane w zderzakach i poczone z reszt karoserii specjalnymi buforami, których zadaniem jest pochania si uderzenia.
W fazie drugiej, jeli uderzenie jest zbyt silne, aby mogo zosta pochonite przez pancerz, uruchamia si mechanizm stalowych linek majcych za zadanie napi pasy bezpieczestwa, oraz wcign kierownic w kierunku kokpitu tak aby kierowca nie uderzy w ni gow. Specjalna konstrukcja tak zwanej "bezpiecznej kolumny kierowniczej" pozwala na takie odsunicie kierownicy od gowy kierowcy.
By to bardzo udany pomys niemieckiego koncernu wdroony do produkcji w 1986 roku. W tym okresie poduszka powietrzna nie bya oferowana seryjnie we wszystkich modelach. System Procon-ten zdecydowanie zwiksza szanse uniknicia obrae wskutek uderzenia kierowcy o kierownic.
Ciekawostk jest fakt, i to wanie procon-ten by gwn przyczyn pnego zastosowania seryjnych poduszek powietrznych w modelach Audi
„Procon-ten” (ang. programmed contraction and tension).
Wraz z systemem Procon-Ten fabrycznie montowane byy wzmocnienia w drzwiach - belki wzdu
Podczas zderzenia czoowego, kierownica si cofaa, a pasy bezpieczestwa napinay, dziki systemowi stalowych lin i krków kierunkowych przemieszczajcych silnik w kierunku przedziau pasaerskiego. Wprowadzony w 1986 r. system, przyczyni si do znacznego zmniejszenia ryzyka obrae gowy kierowcy. Jego stosowania zaprzestano dopiero po wprowadzeniu we wszystkich modelach poduszek powietrznych.
By montowany dla pojazdów Audi C4 100/200 i V8, a take C4 100 i audi 80 B3 i B4.
Przestano go stosowa od roku 1994 , wraz z wprowadzeniem nowego wtedy modelu, który zastpi 80 - Audi A4.
zapraszamy do dyskusji na forum
Komentarze uytkownikw (0)
|
|
|