1. Xenony wyposaone s w wysokocinieniowe spryskiwacze i system
samopoziomowania lamp (zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nowe
samochody z reflektorami ksenonowymi musz by w nie wyposaone, aby
przej proces homologacji)
2. Przepisy nic nie mówi o ksenonach montowanych do aut uywanych
(niestety), ale mona docieka w przepisach dotyczcych dopuszczenia
pojazdu do ruchu
3. Homologacja jest przypisana do klosza lampy, soczewki i przetwornicy
jednoczenie. Te elementy otrzymuj jedynie homologacj na wspóln
prac. Jeli wyjmiesz homologowane soczewki i woysz do homologowanego
klosza to tracisz homologacj. Czyli jeli lampa jest przystosowana pod
xenon powiedzmy H4 ( na przykad lampy ANGEL EYES gadkie szko,
Homologacja E) oraz posiadamy zestaw HID z homologacj E i
przystosowany pod H4 to nie amiemy prawa
4. Czy zmieniajc tradycyjne lampy na ksenonowe, naraamy si na mandat lub zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?
- Jeeli kierowca pojedzie do stacji diagnostycznej, która wyda
zawiadczenie, e lampy s zgodne z przepisami, to nie musi obawia si
problemów z policj. Po takich przeróbkach do stacji diagnostycznej
warto pojecha nie tylko po zawiadczenie, ale równie po to, by w
razie koniecznoci skorygowa ustawienie wiate.
- Na jakie kary naraaj si kierowcy, którzy nie maj zawiadczenia, a ich ksenony olepiaj innych?
- Policjanci mog kierowc takiego samochodu pouczy, ukara
mandatem w wysokoci od 20 do 500 z, skierowa wniosek o ukaranie do
sdu grodzkiego, a ponadto zatrzyma dowód rejestracyjny samochodu do
czasu przedstawienia przez kierowc zawiadczenia ze stacji
diagnostycznej o zgodnoci reflektorów samochodu z obowizujcymi
przepisami. Dodatkowo auto moe zosta odholowane na policyjny parking,
a koszty takiego transportu pokrywa oczywicie waciciel pojazdu
 Xenon 5. Monta wikszoci tego typu urzdze jest niedozwolony, bo nie
speniaj one wymogów homologacji, wedug której pojazd zosta
zarejestrowany - twierdzi Jerzy Kownacki z Zakadu Homologacji i Bada
Pojazdów Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie.
To nie wszystko. Zgodnie z kodeksem drogowym, wiata pojazdów
poruszajcych si po drogach publicznych musz by barwy biaej lub
ótej (wiato emitowane przez lampy ksenonowe jest oczywicie
uznawane za biae). - Samochód, który na drodze emituje na przykad
niebieskie wiato spod podwozia, moe dezorientowa innych kierowców -
utrzymuje nadkomisarz Jerzy Staniszewski z gdaskiej drogówki. -
Pomijam ju kwesti, e niebieskie wiato jest zarezerwowane dla
pojazdów uprzywilejowanych
6. Ogólnie taka przeróbka jest w naszym kraju zakazana, wedug
kodeksu o ruchu drogowym, który mówi: Zabrania si: stosowania w
pojedzie przedmiotów wyposaenia i czci nie odpowiadajcych warunkom
okrelonym w przepisach szczegóowych - s to wanie instalacje
xenonowe, które take olepiajc i nie posiadajc spryskiwaczy oraz
samopoziomowania - stwarzaj due zagroenie
7. Kady reflektor otrzymuje homologacj wraz ze ródem wiata
(halogenowym lub ksenonowym), dziki któremu wytwarza wiato. Jeli
ródo wiata zostanie zastpione innym, nie posiadajcym homologacji
lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, caa homologacja
reflektora traci wano, a tym samym równie dopuszczenie samochodu do
ruchu drogowego, co wyranie stwierdzaj przepisy kadego europejskiego
Kodeksu Drogowego w rozdziaach o warunkach dopuszczenia do ruchu.
Jazda samochodem nie posiadajcym wanego dokumentu, stwierdzajcego
dopuszczenie do ruchu prowadzi do ograniczenia odpowiedzialnoci
ubezpieczyciela za spowodowane szkody.
róda:
www.elektroda.pl
www.forumprawne.org
Kodeks Ruchu Drogowego

Komentarze uytkownikw (0)
|
|
|